To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Zakątek 21
Forum rodziców i przyjaciół dzieci z zespołem Downa. Porady, wsparcie, wymiana poglądów... Zespół Downa to nie koniec świata. Zajrzyj do nas - zobaczysz, że świat ma wesołe pomarańczowe barwy, a zupełnie blisko są ludzie gotowi Cię wesprzeć.

Usprawnianie mowy - AAC - komunikacja wspomagająca

kasia551210 - 2015-01-31, 20:32

Ania podziwiam Cię, ale pocieszam pozostałe mamy Bartosz ma 16 lat i ciagle mu jakieś ,,słowa dochodzą'' - choć komunikacja raczej uboga ;/ . Mówi się ze człowiek całe życie sie rozwija :okular:
kasia551210 - 2015-01-31, 20:50

Jak byłam na turnusie w fundacji i tam pani logopedka powiedziała by nie stosować komunikacji wspomagajacej bo to hamuje mowę :] . Ale ja wiem że tak nie jest bo jak małe dziecko rozwija się to czesto operujemy obrazkami i słowami i to wcale nie hamuje im mowy.
W szkole może i logopeda stosuje wspomagacze ale co z resztą nauczycieli ?? :?: ;/

groszek - 2015-01-31, 21:06

Wystarczy popatrzeć ile pomocy ACC robi się dla dzieci w krajach Anglojęzycznych, Jakoś tam nie boją się, że dzieci przestaną mówić.
Można sobie zakupić pomoc a nie koniecznie samemu wszysko robić!
POOD- książka do komunikacji

Mewa - 2015-01-31, 21:22

kasia551210, logopedka powiedziała Ci, żeby z szesnastolatkiem nie stostować komunikacji alternatywnej, bo to hamuje mowę? :mur: Tym niektórym specjalistom to chyba ktoś myślenie zahamował.

Macie Boardmakera?

Mam na razie wersję demo. Marceli super szybko uczy się nowych znaków i bardzo ładnie wchodzi w tę komunikację od niedawna. Zastanawiam się, bo wydaje mi się, że bez niego daleko nie zajedziemy.

Wydrukowałam mu np. obrazki przedstawiające przebieg jego imprezy urodzinowej dla koleżanek i kolegów z przedszkola. Ładnie zrozumiał, cieszył się bardzo i wydaje mi się, że trochę go taki plan działania pozwolił bardziej ogarnąć podczas imprezy, a potem sobie razem opowiadaliśmy, co się działo.

mamagugu - 2015-01-31, 22:22

We mnie się krew gotuje jak słyszę takie teksty o opóźnianiu mowy. Tutaj we wszystkich badaniach wychodzi, że komunikacja zastępcza mowę wywołuje, wspomaga i przyspiesza, a polscy logopedzi wiedzą swoje. :wow: Nam każdy specjalista każe wracać do Makatonu bo używanie gestów sprawia, że dzieciaki bardziej się skupiają na wymowie, mówią wolniej i przez to wyraźniej. Byłam na konferencji gdzie babka pokazywała filmy z takiego eksperymentu.
Zaczęłam stosować Makaton jak Violka miała kilkanaście miesięcy i naprawdę bardzo nam to ułatwiło życie do momentu, w którym już za pomocą słów można się było z nią dogadać. I co? Miałam 5 lat na to czekać? Pamiętam z kursu jak terapeutka mówiła, że w niektórych przypadkach (ciężęj upośledzonych dzieci, z różnymi niepełnosprawnościami) mowa może okazać się taką wisienką na torcie, ale tortem, takim złożonym z różnych warstw - różnych metod - POWINNA BYĆ KOMUNIKACJA. Dla mnie znięchęcanie rodziców do używania komunikacji zastępczej to jest totalny brak wyobrażni i empatii. Jaką to rodzi przecież frustrację. :cry:

zula - 2015-01-31, 22:49

U Kamila w klasie jest dziewczyna która gada cały czas......a mój Kamil nie.Pani do nich cały czas miga i Klaudia w mig załapała gesty.Teraz i mówi i miga równocześnie.Jakoś nikt nie zauważył by zaburzyło to jej rozwój mowy.Ostatnio nawet udostępniałam filmiki na fb.Gdyby kilka lat temu nie wprowadziłam Kamilowi najpierw obrazków potem makatonu to teraz on byłby na drugim świecie od walenia głową we wszystko co popadło a ja na psychiatryku.
Aśka - 2015-02-04, 16:04

Macie rację - jestem tego samego zdania. Komunikacja zastępcza jest NIEZBĘDNA! :tak:
groszek - 2015-02-20, 19:16

Pomoce w temacie Obcy




Te kręgi prezentowała kiedyś Pani Fornalik na szkoleniu. Żeby zadziałało na wyobraźnię trzeba powklejać zdjęcia w odpowiednie kola.

anuszkaa - 2015-02-21, 07:33

Dodam, bo idea mnie urzekła. ( Dziecko w świecie literatury.)
Stanisław Jachowicz: Wiersze dla dzieci . Andzia.


Mewa - 2015-03-26, 22:07

Dr Bogusława Kaczmarek na stronie Makatonu opublikowała symbole związane z Wielkanocą.

Wielkanoc

groszek - 2015-03-27, 18:15

To niesamowite, że strona z naszym elementarzem i pcs-ami od dluższego czasu jest niedostępna :-x
Mewa - 2015-03-27, 21:10

Nie miałam problemu z otwarciem. W części wiosennej też są symbole związane w Wielkanocą.
groszek - 2015-03-28, 11:46

No to ja od grudnia nie mogę się połączyć ze stroną...to dopiero zagadka. Normalnie wpisałaś nasz elementarz i weszłaś na stronę? Ja dziś znowu spróbowałam i nic :nie: przekroczony limit czasu połączenia.
Mewa - 2015-03-28, 18:28

Normalnie weszłam na stronę i ściągnęłam PDFy z symbolami. I na pewno korzystałam z nich też w styczniu.
inaf - 2016-01-04, 13:00

Witam
proszę o pomoc w usystematyzowniu wprowadzenie AAC.
Skończyłam kurs I stopnia u pani Smyczek, teraz czekam na II stopień.
Mam pod opieką pedagogiczną 19letnia dziewczynke z zespołem Retta. Miała ona już wprowadzane dawniej przez rodzine znaczki PCS, ale teraz chcemy to rozwijać.
W zasadzie jestem sama z tą metoda. Szkoła w której pracuje nie stosuje (oprócz makatona w klasie autystycznej) piktogramów PCS. Mam ogólny chaos, nie wiem w zasadzie od czego zacząć. Piktogramy mam sciągniete ze stron . Nie wiem czy od segregatorów, ksiazek czy foli.
W obecnej chwili przyklejam pojedyńcze znaczki do tablicy korkowej . w ten sposób rozmaiwamy o planie dnia. Co będziemy robiły
Prosze o pomoc jak sobie to usystematyzować, czy każy temat zajęc mam podpierac piktogramami??



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group