To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Zakątek 21
Forum rodziców i przyjaciół dzieci z zespołem Downa. Porady, wsparcie, wymiana poglądów... Zespół Downa to nie koniec świata. Zajrzyj do nas - zobaczysz, że świat ma wesołe pomarańczowe barwy, a zupełnie blisko są ludzie gotowi Cię wesprzeć.

Wspomagacze edukacji - Zabawy fundamentalne

katre - 2006-10-12, 21:30
Temat postu: Zabawy fundamentalne
Polecam wszystkim rodzicom "Zabawy Fundamentalne". Kopalnia pomysłów na wspomaganie rozwoju dziecka od urodzenia do 6 roku zycia. Stymulacja wszystkich zmysłów z wykorzystaniem najprostszych rzeczy które są w każdym domu. Poza tym uświadamia jak wiele sytuacji życia codziennego można wykorzystać. Dwie części. Sprawdziłam i pracuję na tych materiałach :-)
kabatka - 2006-10-12, 21:50



:arrow: Colin Rose, Gordon Dryden

„Zabawy fundaMentalne" to program wspomagania rozwoju dzieci w wieku od 0 do 6 lat. Program adresowany jest do rodziców i opiekunów, którzy chcą współpracować
z dzieckiem w celu osiągnięcia jego harmonijnego i wszechstronnego rozwoju.

Rodzice znajdą w programie:
- podstawowe informacje o rozwoju dziecka,
- radosną zabawę i bliski kontakt z dzieckiem,
- inspirację i motywację do wspierania dziecka,
- pewność, że dziecko rozwija się wszechstronnie.

Pedagodzy znajdą w programie ponadto:
- kompletne narzędzie dydaktyczne,
- setki scenariuszy zabaw,
- pomoc w ustalaniu celów edukacyjnych.


Program „Zabawy fundaMentalne” to:
- Przewodnik teoretyczny „Zabawa jest nauką”,
- Książeczki z zabawami,
- CD z materiałami pomocniczymi.

Wśród opinii o "Zabawach fundamentalnych" znalazłam dwie, które powinny Was zainteresować:

mgr Agata Łysaczenko
oligorfenopedagog w Przedszkolu pod Topolą w Rumi


Chciałabym polecić niezwykły program, który cieszy się ogromnym powodzeniem wśród nauczycieli i rodziców przedszkola, w którym pracuję.

Od wielu lat zajmuję się terapią dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W swoim działaniu staram się łączyć wysiłki wielu specjalistów oraz rodziców, gdyż tylko takie podejście daje szansę powodzenia.

Zabawy fundaMentalne spełniają takie oczekiwania. Łączą w sobie naukowe podejście oraz zabawę. Są przeznaczone zarówno dla rodziców jak i profesjonalistów.

Program oparty jest na koncepcji, że każdy człowiek posiada osiem rodzajów inteligencji. Odpowiednie rozwijanie każdej z nich daje gwarancję dobrego, wszechstronnego i wielozmysłowego rozwijania zdolności dziecka. Dzięki temu program daje szansę rozwoju dla dzieci, które nie mieszczą się ramach dotychczas rozumianej inteligencji.

Pierwsza część Zabaw fundamentalnych przeznaczona jest dla dzieci do drugiego roku życia lub starszych, będących na tym poziomie rozwoju. Kierowana jest głównie do rodziców, gdyż pod ich opieką najczęściej pozostają dzieci w tym wieku. Jest to zestaw wspólnych zabaw dla dzieci i rodziców lub osób opiekujących się dzieckiem, aby mogli miło spędzać ze sobą czas i w sposób naturalny, dostępny dla wszystkich wychować swoje dziecko na mądre, szczęśliwe i ciekawe świata.

Proponowane zabawy nie wymagają szczególnego przygotowania, ani też nakładów. Wystarczy wykorzystać każdy moment spędzany z dzieckiem. Są proste, naturalne, pozwalają na ciepły i bliski kontakt. Można je powtarzać do woli lub zamieniać na inne z przedstawionego w programie zestawu.

Chciałabym je w szczególności polecić rodzicom i terapeutom dzieci niepełnosprawnych. One w szczególności potrzebują wielozmysłowego wspomagania swojego rozwoju. Program zabaw może być doskonałą płaszczyzną współpracy. Rodzice, często nie są w stanie realizować skomplikowanych ćwiczeń zalecanych przez różnych specjalistów. Są zagubieni, zrezygnowani i w konsekwencji nie robią ze swoim dzieckiem nic. Zabawy fundamentalne pozwalają im realizować najlepszy program. Będą mogli rozwijać wszystkie zmysły i zdolności, budować potencjał poznawczy, a jednocześnie dawać dziecku to, czego ono najbardziej oczekuje - miłość i wzajemny kontakt.

Druga część, obejmująca okres przedszkolny, jest profesjonalnie przygotowanym programem stymulacji i edukacji dziecka w zakresie rozwiązywania problemów, logicznego myślenia, czytania i rozwijania wszystkich ośmiu rodzajów inteligencji. Może być wykorzystany w nauczaniu indywidualnym i w przeciętnej grupie przedszkolnej. Forma zabaw jest gwarancją powodzenia zarówno dla dzieci jak i nauczycieli. Daje wiele możliwości wyboru, co jest gwarancją indywidualizacji w wychowaniu. Zabawy można dostosowywać dla potrzeb dzieci zdolniejszych i dzieci wymagających wspomagania rozwoju. Korzystając z tego programu mamy gwarancję; iż będziemy równomiernie rozwijać wszystkie zmysły i zdolności dziecka.

Obydwie części posiadają podręcznik niezbędnych informacji i wskazówek o rozwoju inteligencji dziecka i jego potrzebach. Prawdziwym skarbem są konkretne scenariusze zabaw z pomocami. Przytaczane myśli wybitnych ludzi nadają programowi niecodziennej atmosfery. Czynią Zabawy fundaMentalne przepisem na szczęśliwe dzieciństwo i macierzyństwo jednocześnie. Nauczycielom i terapeutom dają zaś satysfakcję i nieocenioną pomoc w pracy i z dzieckiem i współpracy z rodzicami.


mgr Emilia Link, psycholog kliniczny, specjalista integracji sensorycznej

Jak wynika ze statystyk - co 10 dziecko w wieku 0 - 6 lat korzysta z pomocy PPP. To niepomyślna informacja, szczególnie, że nie pozostaje tożsama z faktem ile dzieci realnie potrzebuje chociażby konsultacji w podobnej placówce, a do niej nie trafia. Efektem tego jest, iż co czwarty uczeń nie potrafi sprostać wymaganiom stawianym na lekcjach w klasie 0, I i II, a potem bywa jeszcze gorzej. Trudności szkolne będące konsekwencją niewystarczającego poziomu rozumowania, odporności emocjonalnej i umiejętności można zmniejszyć, czy nawet zniwelować poprzez odpowiednie działania zanim dzieci rozpoczną naukę w szkole. I jest to jasne nie od dziś.

Zbadawszy sytuację, orientuję się, że o ile narzędzi i pomocy odnośnie pracy z dzieckiem w wieku szkolnym jest pewien wybór, to dla najmłodszych (w wieku 0-6) propozycji pracy, terapii, diagnozy jest znacznie mniej.
Zabawy fundaMentalne 1 i 2, umiejętnie stosowane, mogą tę lukę pomóc uzupełnić. Zestaw aktywności w nich zawarty obejmuje wszystkie dziedziny rozwoju dziecka, zatem pozwala na kształtowanie go harmonijnie, z uwzględnieniem strefy najbliższego rozwoju.
Informacje podane są w sposób klarowny, zwarty, językiem zrozumiałym dla przeciętnego rodzica. To przede wszystkim dla niego Zabawy fundaMentalne mogą być świetnym narzędziem do stworzenia odpowiednich warunków dla rozwoju dziecka, a i pomóc we wczesnym rozpoznaniu ewentualnych problemów, fragmentarycznych, czy też globalnych.

Natomiast dla osób profesjonalnie zajmujących się stymulacją i wspomaganiem rozwoju Zabawy fundaMentalne mogą być pomocne w diagnozie funkcjonalnej i w budowaniu indywidualnych programów terapii. Odpowiednio dobierając, dawkując, modyfikując stosownie do danego pacjenta - pracuje się nad zharmonizowaniem rozwoju, "nadrabianiem" opóźnień i deficytów, kształtowaniem poczucia własnej wartości i motywacji. A w tym wieku trudno o skuteczniejszą terapię, niż terapia przez zabawę.

Zabawy mogą być więc wielorako wykorzystane w poradniach i innych podobnych placówkach. Natomiast stosowanie ich w żłobkach, przedszkolach i domach stanowić może wczesną edukację, a jednocześnie profilaktykę trudności wczesnoszkolnych.

Zabawy fundaMentalne mogą być stosowane w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci niepełnosprawnych, o różnych rodzajach niepełnosprawności. Odpowiednio stosowane i modyfikowane mogą stanowić doskonały i "nieinwazyjny", bo oparty na zabawie, materiał w tym zakresie. Zabawy nie "kłócą" się z metodami rehabilitacji ruchowej, poznawczej, społecznej i emocjonalno-motywacyjnej dzieci niepełnosprawnych. Umiejętne dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb, stanu i sytuacji danego pacjenta może dać wymierne rezultaty.

:arrow: źródełko - Zabawy fundaMentalne

ana.ana4 - 2007-01-04, 16:30

Zabawy fundamentalne są bardzo fajnie prowadzone w Urwisku,(we Wrocławiu) o którym pisałam w innym watku. Warto chodzić na takie zajecia, w nie tylko prowadzić je w domu samodzielnie z dzieckiem, bo na zajęciach maluch integruje się z innymi dzieciaczkami :-)
groszek - 2009-02-15, 15:54
Temat postu: Napiszcie jak bawicie się z dziećmi, w co lubią się bawić ..
Przeczytałam początek i myślę, że nasze zabawy z dziećmi mogą wypełnić ten wątek ;-)
np Maks lubi rzucać piłkami, ćwiczy w ten sposób mięśnie ręki i koordynację oko - ręka.
Nie lubi zabaw typu wkładanki układanki - może to jeszcze zbyt intelektualne dla niego.
Kupiłam mu w seventh sea płytę CD z odgłosami zwierząt , instrumentów, przyrody. Są do tego ilustracje.
Na razie Maks nie za chętnie chce tego słuchać ( woli dzwięki instrumentów niż zwierząt), ale ponieważ naczytałam się o tym jak słaba jest pamięć słuchowa u naszych dzieci, więc postanowiłam go POMĘCZYĆ
seventh sea

maj1820 - 2009-02-15, 18:13

Kobatka,dziękuje bardzo za wskazówki na temat"Zabawy fundamentalne"na pewno skorzystam. :-)
Grażyna O. - 2009-02-15, 18:24

maj1820 :oops: nasz Adminka to Kabatka a nie Kobatka.
maj1820 - 2009-02-15, 18:53

Przepraszam.Nie zauważyłam błędu. :oops:
dorotka8s - 2009-02-15, 23:03
Temat postu: Re: Napiszcie jak bawicie się z dziećmi, w co lubią się bawi
groszek napisał/a:

Kupiłam mu w seventh sea płytę CD z odgłosami zwierząt , instrumentów, przyrody. Są do tego ilustracje.
Na razie Maks nie za chętnie chce tego słuchać ( woli dzwięki instrumentów niż zwierząt), ale ponieważ naczytałam się o tym jak słaba jest pamięć słuchowa u naszych dzieci, więc postanowiłam go POMĘCZYĆ
seventh sea


Aniu, ćwiczymy podobnie, ale Ania jest fanką komputera, więc zrobiłam jej prezentacje w Power Point z ilustracjami, gdzie wstawiłam dźwięki (link do nich znalazłam na Zakątku).
Te prezentacje Ania może oglądać i słuchać godzinami. Natomiast połączenie obrazek i dźwięk z magnetofonu też nie bardzo ją interesuje.

Dodatkowo do ilustracji umieszczam fajne piosenki (często w ich treści są wyrazy dźwiękonaśladowcze). Super zabawa.

groszek - 2009-02-16, 14:50
Temat postu: Re: Napiszcie jak bawicie się z dziećmi, w co lubią się bawi
dorotka8s napisał/a:
Natomiast połączenie obrazek i dźwięk z magnetofonu też nie bardzo ją interesuje.

Dodatkowo do ilustracji umieszczam fajne piosenki (często w ich treści są wyrazy dźwiękonaśladowcze). Super zabawa.

Pewnie coś w tym jest...
A skąd bierzesz piosenki?

Maciejka - 2009-02-17, 17:06
Temat postu: Re: Napiszcie jak bawicie się z dziećmi, w co lubią się bawi
dorotka8s napisał/a:

Aniu, ćwiczymy podobnie, ale Ania jest fanką komputera, więc zrobiłam jej prezentacje w Power Point z ilustracjami, gdzie wstawiłam dźwięki (link do nich znalazłam na Zakątku).
Te prezentacje Ania może oglądać i słuchać godzinami. Natomiast połączenie obrazek i dźwięk z magnetofonu też nie bardzo ją interesuje.

Dodatkowo do ilustracji umieszczam fajne piosenki (często w ich treści są wyrazy dźwiękonaśladowcze). Super zabawa.


Też zrobiłam w Power Poncie prezentację ze zdjęciam zwierząt i odgłosami.
Polecam stronkę z dźwiękami zwierząt tutaj

A gdzie jeszcze na zakatku był link z dźwiękami?

Też jestem ciekawa skąd bierzesz piosenki dorotko?

kruffka - 2009-02-17, 20:51

A my robimy to tak:
kupiliśmy w novumgrom skrzyneczki z głosami zwierząt. Siadamy na kocyku we trójkę: ja, Krzycho i Martyna. Rozkładam dwie karty, np. psa i krowę. Szepcę do Krzyśka, co ma włączyć. On włącza, a ja zadaję te mądre pytania, co to za zwierzątko?
Martynka z całej tej zabawy akceptuje jedynie siadanie na kocyku :lol:

Maciejka - 2009-02-17, 23:01

Jak szukałam skrzyneczek, o których pisze kruffka
to znalazłam świat zwierzęcych głosów

dorotka8s - 2009-02-17, 23:27

Groszku, Maciejko piosenki są tutaj
piosenki

a dźwięki są tutaj
dźwięki

Nie wiem, czy udało mi się wstawić linki.

Fajna piosenka o krówce jest tutaj

Krowa muuuu

Aha, jak już Ani opatrzy się zdjęcie zwierzątka to wstawiam fajne realistyczne gify (Ania bardzo je lubi) np. krowa ruszająca mordą, sowa mrugająca okiem czy kręcąca głową. W ten sposób rozszerzamy słownictwo o czasowniki.

groszek - 2009-02-18, 17:03

Dziewczyny, ale mi zaimponowałyście, może czas rozpocząć wydawniczą serię Zakątkową...Ja bym kupiła! :brawo:
kruffka - 2009-02-18, 19:55

dorotko, ale czy to znaczy, że Ania tak dobrze już mówi?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group