To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Zakątek 21
Forum rodziców i przyjaciół dzieci z zespołem Downa. Porady, wsparcie, wymiana poglądów... Zespół Downa to nie koniec świata. Zajrzyj do nas - zobaczysz, że świat ma wesołe pomarańczowe barwy, a zupełnie blisko są ludzie gotowi Cię wesprzeć.

Szkoła - Konsultacje MEN dot. kształcenia specjalnego

Bunia - 2010-05-17, 11:43

U nas w szkole też nic nie wiedzą na ten temat.
Do szkoły dzieci przyjmują normalnie.
Może rzeczywiście to jakaś plotka?

mija - 2010-05-17, 12:05

Niby jest taki projekt, żeby dzieci z lekkim dołączać do szkół masowych do klas.
Na razie jednak nic więcej nie mówią.Na dzień dzisiejszy nie jest to pewne.

grażyna - 2010-05-17, 12:17

Pewnie, to tak ktoś palnął(może o jakiś zmianach), drugi przekręcił, a ja prze przypadek musiałam usłyszeć ;/ . I się zdenerwować niepotrzebnie.
A szkoły specjalne to to samo co ośrodki szkolno-wychowawcze?

Tuśka - 2010-05-17, 14:26

Ośrodki szkolno-wychowawcze to poprostu miejsca w których jest kilka szkół, np. podstawowa i gimnazjum, albo gimnazjum i zawodowa, albo zawodowe o różnych profilach + internaty. Taki kompleks poprostu.
anmar - 2010-05-17, 14:50

:-x Witajcie, przepraszam, że tak długo nie zaglądałam, ale właśnie nad tymi chol... zmianami siedzę.

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach

Co mnie niepokoi:
1/ 4.1. Kształcenie dzieci i młodzieŜy niepełnosprawnych, w tym dzieci i młodzieŜy niepełnosprawnych, którym przedłuŜono okres nauki, na podstawie przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, w szkołach i oddziałach, o których mowa w § 1, oraz dzieci i młodzieŜy niedostosowanych społecznie i zagroŜonych niedostosowaniem społecznym, w szkołach specjalnych, moŜe być prowadzone nie dłuŜej niŜ do ukończenia przez ucznia:
1) 15. roku Ŝycia - w przypadku szkoły podstawowej;
2) 19. roku Ŝycia - w przypadku gimnazjum;
3) 23. roku Ŝycia - w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej

Ci uczniowie, którzy już się uczą, mogą iść "starym trybem". Nowy tryb dotyczy tych, którzy rozpoczną naukę 1 września 2012.

Pomysł jest krzywdzący i nie uwzględnia potrzeb dziecka, a szczególnie jego prawa do rozwoju we własnym, indywidualnym tempie. Szkoła Podstawowa jest tu szczególnie istotna i trzymanie się sztywnych, ministerialnych reguł jest totalnym nieporozumieniem.


Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych
2.1 "....umożliwia i
m korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb...."

W szkołach masowych nie ma praktycznie sprzętu specjalistycznego. OP nie da pieniedzy na zakup sprzętu dla pojednyczego ucznia, skąd więc wziąść ?

par.3.1. .. nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia odpowiednio 15, 19 i 23 roku życia

Co z uczniami, którzy są np. w II klasie gimnazjalnej i mają już 19 lat? Czy będą jakieś przepisy przejściowe umozliwiające im ukończenie edukacji?

par. 4.2 - tak jaqk w 2.2.- skąd kasę na sprzęt i srodki

par. 4.3. realizację zadań specjalistycznych, w tym alternatywnych metod komunikacji

Czy w szkole masowej są specjaliści od tych spraw? Czy będzie możliwość zatrudnienia takiej osoby?

par. 4.7 wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania

Znowu sprawa specjalisty

par. 4.8 - pomoc pedagogiczno - psychologiczna - brak psychologów w szkołach

par. 5.1 zatrudnienie w szkołach specjalistów z pedagogiki specjalnej wspierającyh kształcenie integracyjne

Nie wiem, czy dobrze rozumię, ale dotyczy to również szkoół masowych?

Jeżeli tak, to np. u nas jest grupa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, ale też 1 dziecko z niedosłuchem i 1 niedowidzące. Czyli oligo, surdo i tyflo?

par. 5.5 w uzadadnionych przypadkach zatrudnić można pomoc nauczyciela

Należy sprecyzować, które przypadki są uzasadnione, bo może dojść do sytuacji, że dla OP nie będą to żadne

par. 5.6. przeczy pozostałym - po uzyskaniu zgody OP. Po co jest w takim razie mowa o zatrudnianiu specjalistów buuuuuuuuuuuu

magura - 2010-05-17, 14:58

Ojej, głowa boli od tych nieścisłości. Aż strach pomyśleć ile od wadliwej legislacji może zależeć. No i Marcinek ma tym trybem iść?! Zgroza. Te ograniczenia wiekowe to jedno ale założenie, że szkoły będą miały możliwość zakupu sprzętu to jak powiedzieć każdemu z nas, że może być milionerem - dziękujemy za łaskawość ale jakie instrumenty do tego?
anmar - 2010-05-17, 15:11

Za tym nie widać żadnych środków finansowych i wszystko bedzie zwalone na barki samorządów. Jak gmina bogata to kupi, ale ile takich gmin jest w Polsce?

Postaram się wrzucać na bieżaco informacje. Gdybym dłużej nie pisała to sie przypominajcie :-)

anmar - 2010-05-26, 22:55

MEN wycofał się z zapisu dot.dzieci z upośledzeniem lekkim
Rodzicie i nauczyciele na drodze konsultacji społecznych wyrazili sprzeciw wobec projektu rozporządzenia na podstawie którego ich dzieci nie mogły się uczyć w ośrodkach szkolno-wychowawczych. MEN zrezygnował z wprowadzenia przepisów, mimo to problem kształcenia dzieci z dysfunkcjami w szkole masowej nadal pozostał.

Uczeń upośledzony w stopniu lekkim może bez problemów uczęszczać do szkoły ogólnodostępnej, a zwykli nauczyciele zajmowaliby się tworzeniem programów edukacyjno-terapeutycznych dla niego - tak postulowali do tej pory urzędnicy z resortu edukacji. Nauczyciele i rodzicie nie zgodzili się na takie rozwiązanie, ponieważ dziecko z upośledzeniem nie nadaje się do szkoły masowej.

MEN ustąpił i zrezygnował z zapisu wprowadzając następują regulację:

”Nauka w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym jest również jedną z dostępnych dla nich form edukacji - zawsze jednak najpierw musi być spełniony warunek, że z powodu swej niepełnosprawności dzieci te nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania”.

groszek - 2010-05-27, 11:39

To mnie uspokoiłaś, bo wczoraj czytałam, że ministerstwo nie wzięło pod uwagę sprzeciwu ZNP, że szkoły masowe nie są przystosowane do nauczania dzieci niepełnosprawnych!
tu

anmar - 2010-05-27, 16:01

Nie podoba mi się ten zapis:
"zawsze jednak najpierw musi być spełniony warunek, że z powodu swej niepełnosprawności dzieci te nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania"
Pozbawia się tym samym rodziców możliwości wyboru szkoły dla dziecka. Jeżeli np. w szkole rejonowej jest oligofrenopedagog, to dziecko z lekką niepełnosprawnością będzie musiało chodzić do szkoły masowej.
Co o ty sądzicie?

Iga - 2010-05-27, 20:02

Mi się wydaje, że wszsytko da się obejść.
A to nie jest podobnie jak z gimnazjum? Że do tego w swoim rejonie dostajesz się z marszu a do innego musisz się bardziej postarać?

anmar - 2010-05-27, 20:35
Temat postu: Podobno to nie jest prawdą
Dostałam 10 minut temu wiadomość, że to nie jest prawdą, że dzieci z lekką niepełnosprawnością jednak nie bedą mogły być w Ośrodkach
groszek - 2010-09-15, 14:41

Dostałam dziś telefon z ośrodka.Zmieniły się przepisy.Już nie ma kształcenia specjalnego tylko wyrównywanie szans edukacyjnych

Zagrajmy o sukces - wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe

Departament Edukacji Publicznej i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie ogłasza nabór wniosków do projektu systemowego: Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe „Zagrajmy o sukces”, realizowanego w ramach Programu encji Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia i ich ochrona przed wypadnięciem z systemu oświaty poprzez rozwijanie kompetencji kluczowych.
W ramach projektu uczniowie gimnazjów zostaną objęci systemem zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Będą to zajęcia z zakresu nauk przyrodniczo – matematycznych, informatyczno – telekomunikacyjnych, przedsiębiorczości i języków obcych. Młodzież uzyska wsparcie pedagogiczno – psychologiczne i zostanie objęta doradztwem edukacyjno – zawodowym.
Uczniowie biorący udział w projekcie będą zobowiązani do uczestnictwa w 30 godzinnym bloku zajęć pozalekcyjnych, który będzie obejmował:
6 godzin zajęć ICT (technologie informacyjne i komunikacyjne);
4,5 godziny zajęć z przedmiotów przyrodniczo-matematycznych;
6 godzin zajęć z języków obcych;
4,5 godziny zajęć z zakresu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego;
9 godzin zajęć sportowo-wychowawczych.

Zapraszamy organy prowadzące szkoły do udziału w przedstawionym projekcie.
Ww. organy czyli wnioskodawcy mogą zgłaszać do udziału w programie gimnazja publiczne i niepubliczne z zachowaniem zasady, że w jednym gimnazjum można utworzyć maksymalnie 2 grupy.

Szczegółowe informacje dotyczące projektu i zasad aplikowania do niego są dostępne w Regulaminie naboru wniosków do projektu na stronie internetowej: www.zagrajmy.mazovia.pl

asia14 - 2010-09-15, 16:19

groszek
Cytat:
Dostałam dziś telefon z ośrodka.Zmieniły się przepisy.Już nie ma kształcenia specjalnego tylko wyrównywanie szans edukacyjnych


czy to dotyczy dzieci na wszystkich etapach edukacji czy tylko gimnazja.
Jeżeli wszystki dzieci to jak odnieść się do obowiazku wypełniania tzw informacji o dzieciach z Systemi Informacji Oświatowej gdzie każde dziecko jest indywidualnie rozpatrywane pod względem posiadanego orzeczenia ksztłałcenia specjalnego.

Gdzie można znależ ten zapis :?:

grażyna - 2010-09-15, 18:51

Tak łopatologicznie, jakby ktoś był miły :oops: . Co to zmienia?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group