To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Zakątek 21
Forum rodziców i przyjaciół dzieci z zespołem Downa. Porady, wsparcie, wymiana poglądów... Zespół Downa to nie koniec świata. Zajrzyj do nas - zobaczysz, że świat ma wesołe pomarańczowe barwy, a zupełnie blisko są ludzie gotowi Cię wesprzeć.

Usprawnianie mowy - ćwiczenia wspomagające prawidłową artykulacje głosek

anuszkaa - 2014-01-20, 00:55
Temat postu: ćwiczenia wspomagające prawidłową artykulacje głosek
Ala miała ogromne szczęście i w wieku 7 lat trafiła do nadzwyczajnej pani logopedy. W ciągu trzech kolejnych lat sprawiła ona, że bełkoczące dziecko z wszystkimi możliwymi wadami wymowy poszczególnych głosek zaczęło mówić zrozumiale dla otoczenia. Uczestniczyłam w tych zajęciach i pamiętam, jakie stosowała metody. Wklejam jedną z nich znalezioną przypadkowo w sieci.



Metoda przekształceń artykulacyjnych:


METODA PRZEKSZTAŁCEŃ ARTYKULACYJNYCH - polega na wymawianiu prawidłowej głoski, równocześnie wykonując z góry ustalone ruchy narządów artykulacyjnych, prowadzi to do uzyskania nowej, wcześniej źle realizowanej głoski

Sposoby przekształceń artykulacyjnych

A?M. zwierając wargi podczas artykulacji [a] otrzymujemy [m]
M?B w czasie artykulacji [m] zaciskamy skrzydełka nosa
B?P szeptem wymawiamy [b]
A?L w czasie artykulacji [a] delikatnie zewnętrzną stroną dłoni przesuwamy podbródek
L?R wskazującym palcem szybko poruszamy pod czubkiem języka
U?B w czasie wymawiania [u] lekko zwieramy i rozwieramy wargi
U?W w czasie artykulacji [u] przyciskamy dolną wargę do górnych zębów
W?F szeptem wymawiamy [w]
F?S w czasie artykulacji [f] rozciągamy wargi tak, aby zęby były widoczne
W?Z postępujemy jak wyżej tylko dźwięcznie
I?S ułożenie warg jak przy wymawianiu [i], długo i mocno kierujemy powietrze na palec wskazujący, ułożony przed ustami w linii środkowej, nie wolno dmuchać, gdyż wtedy wargi się zaokrąglą
S?SZ w czasie artykulacji [s] czubek języka podnosimy do dziąseł
S?Ś w czasie długiego wymawiania [s] cofamy czubek języka jak najdalej od zębów i umieszczamy na dole jamy ustnej
N?D kilkakrotnie powtarzamy sylabę[na] zaciskając nos
D?T szeptane [d] przekształca się w [t]
D?G w czasie artykulacji sylaby [do] przyciskamy palcem lub szpatułką przód języka
T?K w czasie artykulacji sylaby [to] przyciskamy przód języka
K?H przedłużenie artykulacji [k] spowoduje przekształcenie się w [h]
T?C przy otwartych ustach kładziemy czubek języka na wewnętrzną stronę dolnych zębów i staramy się wytworzyć dźwięk [t], będzie on zbliżony do [c], następnie zbliżamy zęby
C?S długo wymawiamy [c]
S?Z uruchamiamy wiązadła głosowe
TI?Ć w czasie wymawiania sylaby [ti] cofamy język do tyłu za pomocą sondy zakończonej kółeczkiem
Ć?Ś przedłużona głoska [ć] przekształci się w [ś]
SZ?Ż uruchamiamy wiązadła głosowe
HI?Ś wymawiamy długo i szeptem [hi] nie zmieniając przy tym pozycji języka
J?Ś jak wyżej
Ń?DŹ w czasie wymawiania długiego i mocnego [ń] zaciskamy nos
DŹ?Ć wymówione szeptem przekształca się w [ć], przedłużone [ć] daje [ś]
T?T dziąsłowe ? przy szeroko otwartych ustach wymawiając [t] językiem dotykamy wałka powyżej zębów
T dziąsłowe?CZ przyciskamy policzki w okolicy kącików ust i lekkie zaokrąglamy wargi
CZ?SZ z przedłużonego [cz] uzyskujemy [sz]
SZ?Ż uruchamiamy wiązadła głosowe
Ż?R lekkie i delikatne potrącanie wędzidełka w czasie artykulacji [ż] spowoduje przekształcenie w [r] lub energiczne opuszczanie żuchwy w czasie przedłużonego [ż]
D?D dziąsłowe tak jak przy T?T dziąsłowe
D dziąsłowe?DŻ tak jak przy T dziąsłowe?CZ
DŻ?Ż tak jak przy CZ?SZ
D dziąsłowe?R tworzymy delikatnie i szybko dziąsłowe [d] przy szeroko otwartych ustach, język musi być wysoko podniesiony, a w tylnej części napięty, silny wydech w czasie wymawiania [d] dziąsłowego oraz intencja, żeby wprawić w wibracje czubek języka doprowadzi do wywołania [r]
T?D dziąsłowe?R wymawiamy [te-de], przy czym głoskę [d] wymawiamy przy dziąsłach, a nie przy zębach, samogłoski wymawiamy cicho i krótko
R?SZ osłabienie wibracji, wymawianie coraz ciszej głoski [r] przy jednoczesnym zaokrąglaniu warg przekształci ją w [sz]


Źródło :arrow: klik

kulka28 - 2014-01-20, 23:13

Wow,serdeczne dzięki
:-D :wow:

Filipina - 2014-01-20, 23:27

:prosze: ja też ogromnie dziękuję !
anuszkaa - 2014-01-20, 23:39

I jeszcze jedno przekształcenie podam, które pamiętam, a którego w artykule nie zamieszczono.

Dziecko wymawia głoskę T ( język w okolicy górnego wałka dziąsłowego) i od razu stara się głośno dmuchnąć. Wychodzi bardzo trudne do wymówienia dla naszych dzieci "trz". :spoko:

groszek - 2023-12-05, 14:05
Temat postu: Ruletka
Dostaliśmy link do ćwiczeń z Maksem :arrow: głoski cz
Maria74 - 2023-12-05, 20:01

Fajne :-)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group