To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Zakątek 21
Forum rodziców i przyjaciół dzieci z zespołem Downa. Porady, wsparcie, wymiana poglądów... Zespół Downa to nie koniec świata. Zajrzyj do nas - zobaczysz, że świat ma wesołe pomarańczowe barwy, a zupełnie blisko są ludzie gotowi Cię wesprzeć.

Zakątek edukacyjny - Integracja, segregacja - różne strony medalu

Alewik - 2013-01-10, 11:21

Sytuacja wymusza moje zaangażowanie w temat, więc chcę przekazać co udało mi się wyegzekwować.
Wykonałam telefon do wydziału oświaty u mnie w rejonie, zgłosiłam problem (oczywiście najpierw słysząc wymigiwanie się), efekt przyszedł natychmiast.
Zajęcia Aleksa specjalistyczne (logopedia i rehabilitacja) zostały dostosowane do godzin "klasowych" zajęć. Wcześniej Szedł na 8 rano na rehabilitację potem świetlica (dramat) a o 11 zajęcia klasowe - ze szkoły wychodził o 16 nieprzytomny.
Oczywiście takie pomylone dni mieliśmy 2 razy w tygodniu, ale i tak rozwalało to Jego zachowanie w szkole również w pozostałe.
Mam nadzieję, że również kontrola nad naszym pedagogiem specjalnym będzie bardziej skrupulatna. dałam ogłoszenie o wolontariacie/praktykach dla studenta - zobaczymy

Moja rada dla innych rodziców :
Integracja:
- konieczne jest sprawdzenie szkoły, zapytanie o wszystko (gdzie są łazienki, czy dzieci chodzą same, jakie wykształcenie ma pedagog specjalny- jakie doświadczenie.
- czy szkoła zna metody skuteczne w nauce dzieciaków z ZD
- ile dzieci będzie w klasie, jakie?

W szkole specjalnej:
- ja nie musiałam zbyt wiele mówić, dowiedziałam się 2 godziny wszystkiego, obejrzałam całą szkołę, poznałam specjalistów.

Nasza szkoła integracyjna jest ogromna, duuużo dzieci= dużo problemów
Oby do czerwca
Ściskam

Iga - 2013-01-10, 13:19

Tuśka, niech każdy mierzy swoją miarą własne a nie czyjeś dzieci. To po pierwsze. Po drugie Ada nie napisała: Moim zdaniem .... integracja jest zła (nauczanie włączające jest złe) ... bo w moim przypadku ... itd. Tylko:

Cytat:
Nie chcę nikogo urazić swoją wypowiedzią, ale jestem lekko sfrustrowana, kiedy słyszę o tzw. nauczaniu włączającym, a nawet szkołach integracyjnych. Jezior, jeżeli wszyscy będziemy myśleć o nauczaniu włączającym, tak jak Ty, to niedługo nie będzie szkół specjalnych do których zechcą przenieść swoje dzieci, zawiedzeni integracją rodzice. A poza tym, skąd przekonanie, że jeżeli dziecko niepełnosprawne nie trafi najpierw do szkoły masowej lub integracyjnej, to odbiera mu się szansę rozwoju edukacyjnego i społecznego?


Ja w powyższym nie widzę opisania własnej sytuacji do przeczytania przez innych i wyciągnięcia przez nich wniosków tylko zwykłą negację wszystkiego.

To, że 90% pisze tak samo, to nie znaczy, ze to 10% też nie ma racji.

Amen.

Alewik - 2013-01-10, 14:59

Chciałabym bardzo żeby program włączający dzialał, żeby każde z Waszych dzieci trafiło na zaangażowanych, fajnych specjalistów.
My niestety w tym roku nie trafiliśmy dobrze, więc osobiście uważam,ze integracja sprawdza się superowo ( np.rozwój mowy) w okresie przedszkolnym.

ada - 2013-01-10, 15:50

Iga, Twoja interpretacja moich wypowiedzi jest co najmniej dla mnie zaskakująca. Pisz kobieto, pisz. Dowiem się chociaż jaka jestem naprawdę. Że okrutna, to już wiem(linczuję ludzi), że generalizująca sprawy wymagające indywidualnego podejścia, niech to będzie np. moja głupota, a i jeszcze oceniająca innych, znaczy się zarozumiała i próżna. I kto tu kogo ocenia i krytykuje?
Margola - 2013-01-10, 15:54

Iga napisał/a:
Po drugie Ada nie napisała: Moim zdaniem .... integracja jest zła (nauczanie włączające jest złe) ... bo w moim przypadku ... itd. Tylko:

Cytat:
Nie chcę nikogo urazić swoją wypowiedzią, ale jestem lekko sfrustrowana, kiedy słyszę o tzw. nauczaniu włączającym, a nawet szkołach integracyjnych. Jezior, jeżeli wszyscy będziemy myśleć o nauczaniu włączającym, tak jak Ty, to niedługo nie będzie szkół specjalnych do których zechcą przenieść swoje dzieci, zawiedzeni integracją rodzice. A poza tym, skąd przekonanie, że jeżeli dziecko niepełnosprawne nie trafi najpierw do szkoły masowej lub integracyjnej, to odbiera mu się szansę rozwoju edukacyjnego i społecznego?


Ja w powyższym nie widzę opisania własnej sytuacji do przeczytania przez innych i wyciągnięcia przez nich wniosków tylko zwykłą negację wszystkiego.


Iiii tam, Iga, spokojnie :tak: Jako językoznawca wytłuściłam dwa wyrazy, które jasno precyzują, że chodzi o osobistą opinię.

Iga - 2013-01-10, 16:02

Nic o Tobie takiego Ada nie napisałam. Słowo "lincz" użyłam w czasie przyszłym i nie odnosił się do Ciebie osobiście, tylko do sytuacji. Nie nad interpretuj mojej wypowiedzi. Wszystkie te słowa (moja głupota, zarozumiała i próżna) nie wiem, jak wyciągnęłaś z tych paru moich zdań. Ja jestem dość prosta i u mnie raczej zaszyfrowanych wypowiedzi z potrójnym dnem nie znajdziesz. Osobiście, wcale o Tobie w ten sposób nie myślę. Chodziło mi tylko konkretnie o tą jedną wypowiedź, negującą integrację.

Tyle.

Jezior - 2013-01-10, 16:05

Ja uważam, że skoro coś nam nie pasuje to powinniśmy zrobić wszystko aby to dopasować do nas.

We Wro przedszkola już opanowli rodzice kilka lat temu - Stowarzyszenie Razem cały czas nad tym pracuje i wspomaga przedszkola oraz organizuje szkolenia dla wychowawców - tutaj integracja jest dobra i organizacja też.

Alewik napisał/a:
Moja rada dla innych rodziców :
Integracja:
- konieczne jest sprawdzenie szkoły, zapytanie o wszystko (gdzie są łazienki, czy dzieci chodzą same, jakie wykształcenie ma pedagog specjalny- jakie doświadczenie.
- czy szkoła zna metody skuteczne w nauce dzieciaków z ZD
- ile dzieci będzie w klasie, jakie?


W 2012 roku wystartowaliśmy ze szkołami i też idziemy do przodu. Mamy wybrane 3 szkoły (ustalonoz wydziałem Edukacji i zdecydowano się na nie po rozmowach z dyrekcją - bo jak wiemy na siłę to nic nie wyjdzie dobrego), nauczyciele odbywają szkolenia i spotkania z rodzicami aby lepiej poznać specyfikę wychowania dziecka z zD. W klasach ma być maksymalnie 4 dzieci z zD (szkoły nie są szkołami typowo integracyjnymi - nie mieszajmy rodzajów niepełnosprawności gdyz każde dziecko wymaga innego podejści, a każda choroba tymbardziej) i staramy się dostosować sale aby nasze dzieci nie czuły sie wyobcowane - np. nie sadzamy naszych na końcu bo przeszkadzajątym bez zD, ustawiamy ławki w podkowę aby wszyscy byli równi.

Myślę, że w innych miastach też jesteście w stanie zrobić coś co pomoże w tym aby integracja był prawdziwa, a nie wymuszona.

Joanna - 2013-01-10, 18:55

Jezior do wprowadzenia tego systemu potrzebna jest odpowiednia liczba dzieci a tego u nas w Jeleniej nie ma.
Jezior - 2013-01-10, 19:05

odpowiednia będzie nawet dwójka w z jednego rocznika -ważniejsze aby później była kontynuacja aby nauczyciele nie zapomnieli czego sie nauczyli.

To może być jedno przedszkole i jedna szkoła, a najlepiej dla dzieciaków jak to będzie Zespół Przedszkolno-Szkolny - mniejszy szok dla maluchów bo nie ma tak drastycznej zmiany otoczenia

iwi - 2013-01-10, 20:13

Nasza podstawówka jest właśnie w zespole szkolno-przedszkolnym, ale Igor nie chodził do tego przedszkola. Potwierdzam, że tamtejsze przedszkolaki mają sporo kontaktów ze szkołą.
Ale co chciałam napisać to to, że u nas nauczyciel wspomagający jest razem z dziećmi od klasy pierwszej do szóstej. Igor ze względu na wadę wzroku siedział i siedzi nadal w pierwszej ławce. Jest też na tle klasy raczej niski więc nie zasłania innym dzieciom. Te większe dzieci z integracji (z dobrym wzrokiem) siedzą w ostatniej czwartej ławce. Pani tak to logistycznie rozwiązała, że Igorowi może pomóc bez przeszkadzania pozostałym uczniom, a tym pozostałym, jak podchodzi, żeby coś wytłumaczyć czy pomóc, to też nie przeszkadza reszcie klasy. Tak w ogóle to bardzo fajna babeczka. Pamiętam, że na pierwszym zebraniu rodziców, tym jeszcze w czerwcu przed rozpoczęciem pierwszej klasy wyraziła chęć odwiedzenia przedszkola, do którego chodził Igor, by zobaczyć jak pracuje i skonsultować się z tamtejszym nauczycielem wspomagającym.
Tak, że dużo zależy od "czynnika ludzkiego".

Jak otwierali u nas w Świerklanach integracyjną zerówkę mówiono, żeby dzieci do integracji było przynajmniej troje. Wtedy dotacja z oświaty za te dzieci pozwala na zatrudnienie i nauczyciela wspomagającego, a także logopedy i psychologa, których zatrudnienie ponoć jest obowiązkowe w placówkach integracyjnych. Zostaje też im jeszcze trochę na specjalistyczne pomoce edukacyjne.

Alicja - 2013-01-16, 08:53

Oświata bardzo kulejąca
anuszkaa - 2013-01-16, 09:05

Cytat z powyżej podanego artykułu.:
Cytat:
Zwolennikiem edukacji włączeniowej jest Beata Maziarz, nauczycielka matematyki z XIII LO w Szczecinie.

– To bardzo dobry model pracy z tymi dziećmi. Problem polega na tym, że wymaga on sporych nakładów na dostosowanie szkolnej infrastruktury do potrzeb osób upośledzonych ruchowo. Z kolei uczniowie niedowidzący, niedosłyszący czy z lekkim upośledzeniem umysłowym potrzebowaliby wsparcia ze strony nauczyciela wspomagającego – mówi Maziarz.


Jaka jest różnica pomiędzy edukacją włączającą a integracją? Przecież to o czym mówi pani Maziarz, przedstawiając jako problem zasadniczy, jest dostępne w szkołach z oddziałami integracyjnymi. A integracja ponoć na funkcjonuje dobrze. Czyli chyba problem nie polega tylko na tym?

(Ala skończyła szkołę podstawową w klasie integracyjnej, teraz jest w gimnazjum w klasie integracyjnej. Z pomocą szkoły radzi sobie bardzo dobrze. Czyli jak szkoła się stara, to integracja działa.)

groszek - 2013-01-16, 09:35

Albo jak dziecko daje radę :lol:
anuszkaa - 2013-01-16, 09:45

Tak, groszku, Ala ogólnie daje radę z programem, ale przecież ma swoje ograniczenia, które szkoła rozumie i stara się wesprzeć dziecko i otoczenie w akceptacji tego, czego zmienić się nie da.

Ale ja o czym innym chciałam. Skoro pani Maziarz widzi problem tylko w windzie, podjazdach i nauczycielu wspomagającym, to nic nowego nam się w oświacie nie szykuje. :nie:

groszek - 2013-01-16, 09:49

No bo juz wyszykowała, z roku na rok obniża się poziom nauczania w szkołach.
Nie zwiększa się ilości przedmiotów ścisłych, tak żeby były 2 godziny w tygodniu w gimnazjum, a wprowadza się jakieś badziewne przedmioty
Najlepiej widzą to asystenci , którzy maja nowych studentów z pierwszego roku....



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group