[INFO] S. Kowalik, "Stosowana psychologia rehabilitacji
Autor
Wiadomość
JoannaScholar
milczek
Dołączył: 29 Sty 2018 Posty: 1
Wysłany: 2018-01-29, 12:27 [INFO] S. Kowalik, "Stosowana psychologia rehabilitacji
Szanowni Państwo!
Serdecznie polecam Państwa uwadze najnowszą publikację dotyczącą psychologii rehabilitacji: Stosowaną psychologię rehabilitacji Stanisława Kowalika .
Profesor Kowalik z perspektywy ponad 50 letniej praktyki zdecydował się podsumować swoje doświadczenia, opisać wypracowane metody działania, a przy tym poruszyć wiele newralgicznych dla dziedziny tematów. Zamiarem prof. Kowalika było odwrócenie sytuacji, w której sucha psychologia akademicka określa praktykę psychologiczną dla osób wymagających rehabilitacji. W książce znajdą Państwo próbę ustalenia sposobu w jaki psychologia akademicka powinna ewoluować, by praktyka mogła z niej korzystać.
Jak pisze profesor:
Każdy z nich [rozdziałów] został poświęcony określonemu rodzajowi niepełnosprawności i w pewnym stopniu pokazuje najważniejsze dokonania, jakie psychologia rehabilitacji wniosła w do wielodyscyplinarnej praktyki rehabilitacyjnej. Poza tym staram się w tych rozdziałach przedstawić nowe idee teoretyczne, które moim zdaniem wynikają z systemowego myślenia o osobach niepełnosprawnych, a jednocześnie mogą się stać inspiracją dla doskonalenia praktyki psychologicznej w przyszłości. Kolejno więc omawiam problematykę rehabilitacji: osób niepełnosprawnych psychicznie, niepełnosprawnych umysłowo, z uszkodzeniami mózgu, przewlekle chorych somatycznie i z różnymi urazami ciała.
Autor wszystkie swoje wnioski spisuje bardzo przystępnym językiem, odwołując się obszernie do przykładów z literatury i z historii prawdziwych pacjentów, a trudniejsze elementy ilustrując za pomocą wykresów.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie internetowej Wydawnictwa Naukowego Scholar, w imieniu którego publikuję post - http://scholar.com.pl/skl...ucts&id_p=2710.
Serdecznie zapraszam także do kontaktu telefonicznego pod numerem: 22 828 93 91, wew. 108 (dział handlowy).
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Rozdział 1
Od psychologii teoretycznej do psychologii stosowanej . . 15
1.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.2. U źródeł praktycznego wykorzystania naukowej wiedzy psychologicznej 17
1.3. Od zastosowań psychologii w praktyce do psychologii stosowanej . . . 28
1.3.1. Behawioryzm jako podstawa teoretyczna dla psychologii stosowanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
1.3.2. Psychoanaliza jako teoretyczna podstawa dla psychologii stosowanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
1.4. Ugruntowanie roli zawodowej psychologa praktyka . . . . . . . . . . . 37
1.4.1. Działania organizacyjne na rzecz uregulowania statusu roli zawodowej psychologa praktyka . . . . . . . . . . . . . . . . 38
1.4.2. Dalsze poszukiwania teoretycznych podstaw dla psychologii stosowanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
1.5. Relacje między teorią i praktyką psychologiczną – poszukiwanie istoty problemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
1.6. Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Rozdział 2
O historii rozwoju pomocy osobom niepełnosprawnym i udziale w niej psychologii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
2.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
2.2. Etapy kształtowania się praktyki rehabilitacyjnej . . . . . . . . . . . . . 62
2.3. Powstanie i rozwój psychologii rehabilitacji . . . . . . . . . . . . . . . 72
2.3.1. Prekursorzy psychologii rehabilitacji . . . . . . . . . . . . . . . . 73
2.3.2. Powstanie stosowanej psychologii rehabilitacji – inspiracje lewinowskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
2.3.3. W kierunku naukowej unifikacji psychologii rehabilitacji . . . . . 84
2.4. Rozwój psychologii rehabilitacji w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . 93
2.5. Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Rozdział 3
O adaptacji i samoorganizacji jako alternatywnych podstawach teoretycznych dla praktyki rehabilitacyjnej . 99
3.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
3.2. Darwinowska koncepcja adaptacji i wynikające z niej konsekwencje dla procesu rehabilitacji osób niepełnosprawnych . . . . . . . . . . . . 100
3.3. Neodarwinowska koncepcja adaptacji i wynikające z niej konsekwencje
dla procesu rehabilitacji osób niepełnosprawnych . . . . . . . . . . . . 111
3.4. Niepełnosprawność jako kolizja samoorganizującego się systemu rozwojowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
3.5. Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Rozdział 4
O rehabilitacji osób chorych psychicznie . . . . . . . . . . . . 139
4.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
4.2. Podstawowe wiadomości o chorobach psychicznych . . . . . . . . . . . 139
4.3. O osobach niepełnosprawnych psychicznie i niejasnościach związanych z udzielaniem im pomocy rehabilitacyjnej . . . . . . . . . . 144
4.4. Oferta współczesnej rehabilitacji wobec osób niepełnosprawnych psychicznie . . . . . . . . . . . . . . . 148
4.5. Charakterystyka terapii zdrowieniowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
4.6. O osobach zagubionych w sobie i rehabilitacji jako procesie ich odnajdywania . . . . . . . . . . . . . . . 165
4.7. Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Rozdział 5
O rehabilitacji osób niepełnosprawnych umysłowo . . . . . . 171
5.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
5.2. Podstawowe wiadomości o niepełnosprawności umysłowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
5.3. Tradycyjne formy rehabilitacji osób niepełnosprawnych umysłowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
5.4. Urządzanie się w życiu przez osoby niepełnosprawne umysłowo . . . . 193
5.5. Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Rozdział 6
O rehabilitacji osób po udarach mózgu i innych uszkodzeniach ośrodkowego układu nerwowego . 206
6.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
6.2. Funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego i jego zaburzenia w świetle koncepcji Kurta Goldsteina i Aleksandra Łurii . . . . . . . . . 207
6.3. Praktyka rehabilitacji neuropsychologicznej w ujęciu holistycznym i funkcjonalnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
6.4. Zróżnicowanie uszkodzeń mózgu i specyfika rehabilitacji osób niepełnosprawnych neurologicznie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
6.5. Rehabilitacja jako proces odzyskiwania zdolności do samoregulacji przez osoby z uszkodzeniem mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
6.6. Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Rozdział 7
O rehabilitacji osób przewlekle chorych somatycznie . . . . 245
7.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
7.2. Związki psychologii z medycyną internistyczną . . . . . . . . . . . . . 246
7.3. Problemy psychologiczne pacjentów przewlekle chorych somatycznie . 253
7.4. Kierunki rehabilitacji psychologicznej osób z przewlekłymi chorobami somatycznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
7.5. Udział w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej jako wyraz samotroski . . 281
7.6. Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
Rozdział 8
O rehabilitacji osób z uszkodzeniami narządu ruchu i innymi widocznymi urazami ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
8.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
8.2. Podstawowe wiadomości o uszkodzeniach ciała . . . . . . . . . . . . . 293
8.3. Psychologiczne konsekwencje uszkodzenia ciała związane z jego wyglądem i dysfunkcjami . . . . . . . . . . . . . . . . 298
8.4. Udział psychologa rehabilitacji w rozwiązywaniu problemów życiowych osób z uszkodzeniami ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
8.5. Udzielanie się w życiu jako końcowy etap rehabilitacji . . . . . . . . . . 327
8.6. Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332
Rozdział 9
O utrudnieniach w wykorzystaniu wiedzy psychologicznej w praktyce rehabilitacyjnej.
Metodologiczne zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
9.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
9.2. Jaka wiedza naukowa jest potrzebna psychologom rehabilitacji? . . . . . 335
9.3. Jak poznawać osobę niepełnosprawną? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
9.4. Jak współpracować z osobą niepełnosprawną? . . . . . . . . . . . . . . 354
9.5. Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362
Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 401
Indeks rzeczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421
Rafał
gaduła
Pomógł: 4 razy Wiek: 48 Dołączył: 28 Lis 2014 Posty: 517 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-01-29, 13:07
Mogła by pani zamieścić z pięć stron z rozdziału piątego tak żeby zobaczyć czy w ogóle ta pozycja ma dla nas jakieś znaczenie. Na podanej przez Panią stronie nic więcej się nie da dowiedzieć.
_________________ Wymiana poglądów poszerza nasze horyzonty|Jeden procent ma moc
Nie możesz pisać nowych tematówNie możesz odpowiadać w tematachNie możesz zmieniać swoich postówNie możesz usuwać swoich postówNie możesz głosować w ankietachNie możesz załączać plików na tym forumNie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku