FB Portal   Downoteka   "Nowe" forum   Użytkownicy   Statystyki   Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Ukł. taktylny,t. pedagogiczna,t. proprioceptywna-co sądzicie
Autor Wiadomość
panpepe 
mruczek


Dołączył: 26 Paź 2006
Posty: 52
Skąd: zachodniopomorskie
Wysłany: 2006-12-07, 23:16   Ukł. taktylny,t. pedagogiczna,t. proprioceptywna-co sądzicie

Źródło: :arrow: aCentrum - Edukacyjno-rehabilitacyjne centrum wspierania rozwoju

Terapia stymulująca układ taktylny

Skóra jest najrozleglejszym organem naszego ciała. Bogata jest w liczne receptory lekkiego dotyku, silnego dotyku, nacisku, ciepła, zimna, ból, propriocepcji. Propriocepcja jest wrażeniem z mięśni, ścięgien i układu przedsoinkowego, które sprawia, że mózg może zdecydować o ruchu oraz pozycji ciała i jego części w przestrzeni.
Wrażenia dotykowe docierają do mózgu ze wszystkich obszarów skóry i pobudzają wiele różnych poziomów i obszarów mózgu od pnia mózgu, wzgórza poprzez układ limbiczny (odpowiedzialny za emocje) do czuciowej kory mózgu (płat ciemieniowy).
Uczucie, że jest się dotykanym, zwiększa produkcję specyficznego hormonu w mózgu: Nerwowego Czynnika Wzrostu (NCW), który podwyższa aktywność układu nerwowego, a zwłaszcza wpływa na rozwój sieci nerwowej. Gdy dzieciom brak dotyku, wykazują one obniżone funkcjonowanie sensoryczne, ruchowe i psychiczne.
W terapii stymulującej układ taktylny stymulujemy produkcję nerwowego czynnika wzrostu, oddziałujemy również na pracę przysadki, podwzgórza i szyszynki, które aktywizują ośrodek kontroli sensorycznych - ruchowych bodźców , wpływają na dojrzałość niektórych funkcji psychicznych.
Dotyk i miłość od matki są niezbędne aby utrzymać aktywność układu limbicznego, który budując emocjonalny stosunek do nowych sytuacji jest bramą do nowego uczenia się. Jeśli pojawia się stres układ limbiczny blokuje dolne i górne partie mózgu w konsekwencji nie ma nowego uczenia się.
Każdy z nas niezależnie od wieku powinien być dotykany minimum 30 razy dziennie!
Gdy brakuje dotyku zmniejsza się stymulacja kory mózgowej, rośnie napięcie mięśniowe, impulsywność, poczucie izolacji, agresja.

Terapia pedagogiczna

Jest to oddziaływanie za pomocą środków psycho-pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, mające na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji (poziom samooceny, niechęć do dalszej nauki, zaburzenia koncentracji uwagi, zaburzenia kontaktów interpersonalnych, nerwice, trudna i patologiczna sytuacja domowa- zbyt duży nacisk na naukę), likwidowanie przyczyn, wyrównywanie wiadomości szkolnych, kompensacja .

Cele terapii pedagogicznej:
. stymulowanie rozwoju dziecka - jest to cel nadrzędny
. stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psycho - motorycznych
. wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach
. eliminowanie niepowodzeń szkolnych poprzez różne techniki
. eliminowanie niepowodzeń emocjonalno - społecznych i ich konsekwencji.

Bardzo ważnym i istotnym efektem zajęć terapii pedagogicznej jest to, że są one efektywne, i powodują zmiany (np. zmiana nastawienia do nauki, pracy, opanowanie niechęci do szkoły). Dobór metod pracy podyktowany jest trudnościami jakie ma dziecko.

Terapia proprioceptywna - "Rytmiczny Ruch"

Od niedawna w Polsce łatwa i lubiana przez dzieci metoda wsparcia w:
- trudnościach w uczeniu się,
- nadpobudliwości psychoruchowej,
- zaburzeniach mowy,
- autyźmie,
- mózgowym porażeniu dziecięcym .
Fragmenty tekstu oznaczone odpowiednim kolorem w szczególny sposób odnoszą się do danego zagadnienia.

Twórcami metody są Kerstin Linde i dr Halard Blomberg (Szwecja). Inspiracją w tej metodzie terapeutycznej były rytmiczne ruchy jakie wykonują dzieci zanim zaczną chodzić - kołysanie na cztery strony, pełzanie itd. Kerstin Linde zmodyfikowała te ruchy w rytmiczne ćwiczenia całego ciała, które stosowane są dla dzieci jak i dorosłych.

Celem terapii jest intensywna aktywizacja układu przedsionkowego.

Rytmiczne Ruchy efektywnie stymulują wiele zmysłów jak: kinestetykę, dotyk, równowagę razem dostarczają one silnego przepływu impulsów nerwowych biegnących od najniższych partii mózgu - pnia mózgu przez móżdżek, układ limbiczny do płatów czołowych kory mózgowej odpowiedzialnej za myślenie przyczynowo-skutkowe, przewidywanie i inne.
Ta droga przepływu impulsów nerwowych ma wiele korzystnych efektów, do najistotniejszych należą :
- przywrócenie właściwego napięcia mięśniowego ,
- pobudzenie ciała do aktywności.

Jeśli przepływ impulsów z układu przedsionkowego poprzez układ siatkowaty jest zbyt słaby, efektem może być niski tonus mięśniowy oraz problemy z koncentracją uwagi.
Ćwiczenia Rytmicznego Ruchu poprawiają:
- napięcie mięśni,
- strukturę i postawę ciała,
- równowagę statyczną i dynamiczną,
- koncentrację uwagi.

U dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym rytmiczna stymulacja powoduje relaksacje mięśni, zmniejszenie napięcia.

Podczas ćwiczeń Ruchu Rytmicznego silnie stymulujemy najwcześniej dojrzewające zmysły jak: dotykowy, proprioceptywny i przedsionkowy, które wspólnie z integracją odruchów leżą u podstaw całego przyszłego rozwoju dziecka. Badania dowodzą, że działanie zmysłów "wyższego rzędu"(słuchowego i wzrokowego) jest stymulowane przez sensoryczne bodźce płynące z dotyku, propriocepcji i narządu przedsionkowego. Układ przedsionkowy odgrywa istotną rolę w utrzymaniu równowagi, reakcji posturalnych, percepcji wzrokowej, widzenia przestrzeni i normalizacji funkcji mięśni oczu.

Dzieci z poważnymi trudnościami jak upośledzenie, autyzm lepiej uczą się, gdy na skutek terapii nastąpi poprawa integracji w zakresie reakcji posturalnych i przedsionkowo-ocznych. Mogą wówczas patrzeć na to , co robią i uważnie słuchać tego, co mają robić, skupiać wzrok na terapeucie, przedmiocie, na tym co robią rękami czy innych czynnościach.

Istnieje również ścisła neurofizjologiczna zależność pomiędzy układem przedsionkowym i słuchowym. Deficyty w zakresie funkcjonowania układu przedsionkowego pozytywnie korelują z zaburzeniami percepcji słuchowej, wzrokowej co ma zasadniczy wpływ na rozwój zdolności językowych oraz naukę czytania.

Ćwiczenia Rytmicznych Ruchów są bardzo korzystną formą terapii dla dzieci mających zaburzenia mowy i języka, zwykle reagują one zwiększoną rozmownością czy wokalizacją na czynności pobudzające układ przedsionkowy. W ćwiczeniach tych działając na procesy integracji zmysłowych z poziomu pnia mózgu można wspomóc funkcje pochodzące z wyższych poziomów mózgu, tj. mowę, zdolności językowe, percepcję słuchową.

Dzieci nadpobudliwe psycho-ruchowo są w ciągłym ruchu , ich mózg domaga się stymulacji, wymuszając zachowani, które zwykle oceniane jest jako niewłaściwe.
Dla dzieci z ADHD charakterystyczne jest silne przeżywanie emocji, które często kończą się wybuchem, gdyż impulsy nerwowe płynące z niższych partii mózgu zatrzymują się w środkowych częściach - układzie limbicznym (odpowiedzialnym za emocje) i nie docierają do ośrodków świadomej kontroli w płatach czołowych.
Już po 5-6 miesiącach ćwiczeń u ćwiczących wiele zaczyna się zmieniać pojawia się integracja na wszystkich poziomach mózgu, co przejawia się zmianami w zachowaniu:
- dzieci rzadziej tracą kontrolę nad swoimi emocjami,
- częściej myślą przyczynowo- skutkowo, wydają sądy,
- pojawia się kontrola emocji i zachowania,
- umiejętność przewidywania konsekwencji własnych zachowań,
- znacznie poprawia się koncentracja uwagi.

Dzieci z autyzmem niepewnie stoją na nogach ich ruchy są nieskoordynowane (dysharmonia ruchów, chaotyczność). Powodem jest brak integracji między procesami pobudzenia i hamowania czego konsekwencją jest również duże zróżnicowanie w napięciu mięśniowym. Często obserwuje się nadmierne napięcie mięśni, w szczególności mięśni pleców w połączeniu z wiotkością mięśni brzucha, obszaru łydkowego w połączeniu z obniżonym napięciem mięśnia czterogłowego uda.
Terapia neuromotoryczna oraz ćwiczenia Ruchu Rytmicznego mogą przynieść wiele pozytywnych zmian dzieciom z autyzmem, które mają również trudności w utrzymaniu równowagi - postawa ciała najczęściej nadmiernie "pochylona do przodu". Środek ciężkości ciała odpowiednio nieproporcjonalnie przenosi się do przodu , żeby utrzymać równowagę mózg przekazuje polecenie ścięgnom i mięśniom podkolanowym o konieczności "wytężenia wszystkich sił, żeby ustać". Taka sytuacja nadmiernie aktywizuje obronną reakcję "walki lub ucieczki". Prowadzi ona w jeszcze większym stopniu do ruchów impulsywnych. Wysoka impulsywność na poziomie kinestetycznym jako obrona ciała obniża emocjonalną wrażliwość dziecka. Im bardziej dziecko nachyla się do przodu, tym bardziej napinają się mięśnie brzucha, pleców i nóg, a także zatrzymuje się oddychanie - zatrzymanie na wdechu (typ oddychania przyspieszonego, powierzchownego, piersiowego) i tym bardziej narasta potrzeba "szybkiego biegnięcia". Niestabilność pracy mięśni i typ oddychania zatrzymanego nieustannie aktywizuje tylne części mózgu (pień) i tym samym uniemożliwia rozwój środkowych partii mózgu - układu limbicznego odpowiedzialnego za emocje, przednich przyczynowo uwarunkowanych części mózgu.

Ćwiczenia Ruchu Rytmicznego aktywizują wyższe partie mózgu odpowiedzialne za procesy poznawcze w tym:
- myślenie przyczynowo-skutkowe,
- koncentrację uwagi,
- pamięć,
- rozwój mowy,
- stymulują pojawienie się nowych koordynacji,
- wpływają również na poprawę napięcia mięśniowego, relaksują i wyciszają.
_________________
Płyń zawsze pod prąd rzeki, bo z prądem płyna same śmieci.
 
 
kabatka 
admin
Założyciel forum i Stowarzyszenia "Zakątek 21"


Pomogła: 1 raz
Wiek: 45
Dołączyła: 28 Wrz 2006
Posty: 14639
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-12-08, 08:33   

No dobra - profesjonalnie to nazwali, ale:
- po pierwsze, wszystkie te metody pochodzą od tego samego centrum, które organizuje owy turnus w Mielnie ( :arrow: tutaj ),
- po drugie, znacznie taniej można stosować w domu, z pomocą wolontariuszy, pod okiem terapeuty z OWI choćby metodę :arrow: Weroniki Sherborne,

Jak mnie drażnią takie czasowe określenia:

Cytat:
Każdy z nas niezależnie od wieku powinien być dotykany minimum 30 razy dziennie!


I potem młoda stażem mama czyta coś takiego i ma dół - bo ona nie liczy, ale przez skórę czuję, że dotknęła swoje dziecko chyba 27 razy dziś!
 
 
Aśka 
złotousty


Wiek: 44
Dołączyła: 02 Paź 2006
Posty: 5409
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2006-12-08, 17:07   

Czy ćwiczenia typu "Rytmiczny Ruch" to rytmika, jeżeli to mniej więcej o to chodzi to ja jak najbardziej ją sobie cenię ;-) Tzn. Martynka uczęszcza na zajęcia z rytmiki i prowadzący widzi efekty i postępy a i ja zauważam te ćwiczenia "w domu", podczas zabawy :spoko:
Martynka chętnie na nie chodzi - a ja to sobie właśnie cenię, ponieważ wiem, że jak ona czegoś nie chce to jeszcze nikomu i niczym nie udało się jej nakłonić :-) A w jej przypadku wszystko, co związane z ruchem, jeszcze lepiej - z muzyka jest OK!
_________________
Aśka, mama Martynki (2002) z zD, Mikołaja (2005) i Maciusia (2011)
 
 
groszek 
junior admin


Pomogła: 13 razy
Wiek: 59
Dołączyła: 11 Gru 2006
Posty: 14731
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-10-04, 08:30   IS

Maks od dawna nie miał zająć z IS. No a teraz ma i chyba mu zaszkodziły bo zgrzyta w aparacie i już go nieźle nadgryzł...
_________________
Dzieci ponadPółwiecznego groszka
Marysia 35
Maciek i Kasia po 33
Marcin 30
Małgosia 28
Mateusz 24,
Maksymilian 17lat (17.06.2005)
 
 
szałwia 
trajkotek


Pomogła: 2 razy
Wiek: 44
Dołączyła: 24 Paź 2009
Posty: 1674
Skąd: Gniezno
Wysłany: 2022-10-04, 11:14   

Ooo ;/
Igor chodzi od kilku lat raz tygodniu na SI ( rehabilitacja z NFZ - tzw szpital pobytu dziennego ).
Bardzo lubi te zajęcia, ale nie sądzę, żeby mu w czymś pomogły … :roll:
_________________
Sylwia - mama Wiktora (ur.21.02.2006) i Igorka z zD (ur.05.08.2009)
 
 
groszek 
junior admin


Pomogła: 13 razy
Wiek: 59
Dołączyła: 11 Gru 2006
Posty: 14731
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-10-04, 15:36   

Oby nie zaszkodzily :lol:
_________________
Dzieci ponadPółwiecznego groszka
Marysia 35
Maciek i Kasia po 33
Marcin 30
Małgosia 28
Mateusz 24,
Maksymilian 17lat (17.06.2005)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xand created by spleen modified v0.4 by warna fixing Program do sklepu