Wspominaliśmy już o sposobie pozawerbalnym komunikacji, jakim jest Makaton - ale trzeba wiedzieć, że to nie jedyny sposób komunikacji pozawerbalnej.
Ogólnie wszystkie tego typu sposoby komunikacji nazywamy komunikacją wspomagającą i alternatywną (ang. Augmentative and Alternative Communication) - AAC.
Komunikacja wspomagająca zawiera wszelkie działania, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osób nieposługujących się mową lub posługujących się nią w ograniczonym stopniu. Istnieje wiele wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, które dają dziecku możliwość komunikowania się. Należą do nich systemy gestów, różnorodne systemy obrazkowe, piktogramy lub symbole abstrakcyjne.
Kto jest użytkownikiem wspomagających sposobów porozumiewania się?
Użytkowników wspomagających sposobów porozumiewania się możemy spotkać m.in. wśród osób z porażeniem mózgowym, specyficznymi zaburzeniami mowy, upośledzeniem umysłowym, autyzmem. Im mniej zdolności mówienia posiada dana osoba, tym większe będzie jej zapotrzebowanie na komunikację wspomagającą.
Do systemów wspomagających należą np.:
- symbole PCS (Picture Communication Symbols)
- symbole Blissa
- Makaton
PCS
System PCS zawiera ponad 3500 symboli uporządkowanych w nastepujących kategoriach:
Społeczne, Ludzie, Czasowniki, Opisowe, Jedzenie, Wypoczynek, Rzeczowniki oraz Inne/Różne.
Podział taki ułatwia wyszukiwanie potrzebnych symboli i poruszanie sie w tym systemie.Polską bibliotekę symboli PCS zawiera program Boardmaker.
Poszukałam trochę w necie - niestety całe oprogramowanie sporo kosztuje. Spójrzcie na przykład na tę stronę.
zapraszam do gestów Makaotnu, które zostały pomyślane (w POlsce) z myślą o naszych dzieciach - www.makaton.pl pod ikonką gesty.
Nasze dzieci nie potrzebują korzystania z symboli graficznych PCS, czy Piktogramów, BLissa etc. są one przeznaczone głównie dla dzieci (z Mpdz, autyzmem), które z racji np. porażenia kończyn nie są w stanie wykonać gestu i wóczas wskazują na symbol graficzne na talicach komuniakcyjnych lub pomocach komputerowych.
Nasze dzieci posiadają dobre umiejętności naśladownictwa i motoryczne, stąd na całym świecie zalecane są gesty, które dodatkowo (ponieważ są zawsze z mową!!) uruchamiają ją - są POMOSTEM DO MOWY. Zapraszam ! www.makaton.pl
Pisze jak zwylke z prośba i pytaniem. Otóż październik jest mięsiącem AAC - miesiącem poświęconym dzieciom niemówiacym i mającym trudnosci w prozumiwaniu się z tego też powodu telewizja TVN chce nakręcic film o metodach alternatywnych, aby pokazac innym, którzy nie słyszeli o takich metodach a którym metoda - szczególnie dzieciom - byłaby pomoca, sczególnie dzieciom, które sa w trdniejszej sytuacji niż nasze. W związku z tym zwrócono sie do mnie z prośbą, czy ktoś chciłabym i mółgby wystąpić w takiej krótkiej migawce, będą tam również i inni więc nie jest to coś długiego, ale całośc na pewnoe będzie cudna. Szuakam osób, które chciałyby podzielić sie w sposób czytytleny dla innych -wypowiedź jak to wpłynęlo lub wpływa, co daje - warotść znaków, byłaby ogormnie wdzięczna. Na razie nic wiećej nie wiem, jak tylko to, że sa poszukiwane rodziny, które wyraziłby chęć wzięcia udziału. Nie nastąpi to już teraz, prosze sie nie martwić, jedyenie serdecznie proszę o kontakt bezpośrednio ze mną, jeśli ktoś się zdecyduje - mozemy w ten sposób poakzać, ze istniejemy i pomóc innym - b.kaczmarek@makaton. pl
serdecznie jak zwylke pozdrawiam wszystkich i życzę dzieciaczkom i Wam miłych wakacji !!!
kabatka admin Założyciel forum i Stowarzyszenia "Zakątek 21"
Pomogła: 1 raz Wiek: 47 Dołączyła: 28 Wrz 2006 Posty: 14639 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-29, 22:47
magdalenka podesłała filmik - zapraszam:
czy dobrze odcztuję, że chłopczyk pokazuje znaki makaton?
Pomogła: 1 raz Dołączyła: 07 Kwi 2008 Posty: 202 Skąd: podlubelska wieś
Wysłany: 2008-10-30, 08:20
No dobrze, chłopiec pokazuje znaki, ale czy on czyta? czy ja nieuważnie oglądałam? bo wygląda to tak, jakby ten malec wiedział co jest napisane na tych kartkach - czy to poprostu wyuczone?
Nie wiem czy to makaton.
Wg mnie Makaton opiera się na obrazkach nie napisach (może się mylę), mnie bardziej by to pasowało do połączenia Domana (napisy) i Makatonu (pokazywanie).
Pomogła: 12 razy Wiek: 49 Dołączyła: 12 Mar 2007 Posty: 4837 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-30, 09:15
Jak dla mnie to też nie jest Makaton, bo tam rzeczywiście są obrazki i pokazywanie.
Ale pamiętam jak tłumaczono nam na studiach, że dzieci szybciej uczą się czytać nie odróżniając liter, tylko całe szyki wyrazowe. Ten mały jest zresztą super tego przykładem.
Wszystkie dzieci wiedzą, że Coca-cola to właśnie Coca-cola, choć nie umieją czytać.
Ciekawa jestem czy ten chłopczyk umiałby pokazać te wyrazy napisane inną czcionką lub wielkością.
Oczywiście jestem pod wrażeniem i szczęka mi opadła!
_________________ Szczęśliwa mama Janka (24) Szymka z zD (22) Jonatana (19) Jakuba z zD (17) i Noemi (15) www.msr.org.plwww.szymonwitecki.pl
kabatka admin Założyciel forum i Stowarzyszenia "Zakątek 21"
Pomogła: 1 raz Wiek: 47 Dołączyła: 28 Wrz 2006 Posty: 14639 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-30, 09:16
no dobra - to poproszę o podpowiedź, w jakim temacie ten filmik powinien się znaleźć
Pomogła: 13 razy Wiek: 60 Dołączyła: 11 Gru 2006 Posty: 16802 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-31, 17:01
Więc jednak opłaca się uczyć dzieci czytać metadą Domana, Chłopiec rozpoznaje słowa jak zdjęcia a ponieważ nie mówi, więc pokazuje gestami słowa- Makatonem.Wtedy możemy się przekonać czy trafnie rozpoznaje.
Ja też daję Maksowi 4 literowe wyrazy do opatrzenia się i też ostatnio myślałam o tym, żeby to były słowa, które umie pokazać gestem Makatonu, bo inaczej skąd bym wiedziała, że on to rozpoznaje.
Podziwiam chłopca i jego zaangażowanie.Maks jak coś jest dla niego za trudne to daje drapaka...
_________________ Dzieci groOszkòw
Marysia 36
Maciek i Kasia po 34
Marcin 31
Małgosia 29
Mateusz 25
Maksymilian 18 (17.06.2005)
Pomogła: 4 razy Dołączyła: 15 Lip 2008 Posty: 3463 Skąd: z kosmosu
Wysłany: 2008-10-31, 18:01
ja fefka domanem, w zakresie czytania, prowadziłam od 4 m-ca. Wpierw były to karty z jednym wyrazem, a zakończyliśmy na 3 wyrazowych zwrotach, na dzień dzisiejszy fefek potrafi rozróżnić kilka słów, gdy mu pokazuje np dwie karty i pytam gdzie jest napisane "mama" to potrafi rozróżnić, ale uważam też że to "czytanie" miało duży wpływ na to, jak dziś fefek potrafi skupiać uwagę na rozwiązywaniu różnych zadań, jest cierpliwy i wytrwały w tym co robi. Karty domanowskie uwielbia - dosłownie i w przenośni - gdy zostawię go z nimi samego to zaraz je pożera :). polecam, bo fajna zabawa z tym domanowski czytaniem.
_________________ nic nie dzieje się przypadkiem..(Filip 2005)
Już kolejna logopedka załamała ręce nad Tomkiem. Niestety, nie współpracuje i nie chce mówić, powtarzać, jedynie usta otwiera.
Dzisiaj Logopedka zaproponowała mi wprowadzenie piktogramów. Czy ktoś również ma obklejony dom czarno - białymi karteczkami?
Podstawowe piktogramy można pobrać tutaj piktogramy 1
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum