Niby jest taki projekt, żeby dzieci z lekkim dołączać do szkół masowych do klas.
Na razie jednak nic więcej nie mówią.Na dzień dzisiejszy nie jest to pewne.
_________________ mija - mama Bianeczki ur. 11.04.2005 r
Pomogła: 9 razy Dołączyła: 15 Cze 2007 Posty: 6849 Skąd: z Lipówki
Wysłany: 2010-05-17, 12:17
Pewnie, to tak ktoś palnął(może o jakiś zmianach), drugi przekręcił, a ja prze przypadek musiałam usłyszeć . I się zdenerwować niepotrzebnie.
A szkoły specjalne to to samo co ośrodki szkolno-wychowawcze?
_________________ mama Anety z zD(34l)
Zakątek Anety
Pomogła: 4 razy Wiek: 46 Dołączyła: 08 Lut 2008 Posty: 3037 Skąd: z domu
Wysłany: 2010-05-17, 14:26
Ośrodki szkolno-wychowawcze to poprostu miejsca w których jest kilka szkół, np. podstawowa i gimnazjum, albo gimnazjum i zawodowa, albo zawodowe o różnych profilach + internaty. Taki kompleks poprostu.
Witajcie, przepraszam, że tak długo nie zaglądałam, ale właśnie nad tymi chol... zmianami siedzę.
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach
Co mnie niepokoi:
1/ 4.1. Kształcenie dzieci i młodzieŜy niepełnosprawnych, w tym dzieci i młodzieŜy niepełnosprawnych, którym przedłuŜono okres nauki, na podstawie przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, w szkołach i oddziałach, o których mowa w § 1, oraz dzieci i młodzieŜy niedostosowanych społecznie i zagroŜonych niedostosowaniem społecznym, w szkołach specjalnych, moŜe być prowadzone nie dłuŜej niŜ do ukończenia przez ucznia:
1) 15. roku Ŝycia - w przypadku szkoły podstawowej;
2) 19. roku Ŝycia - w przypadku gimnazjum;
3) 23. roku Ŝycia - w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej
Ci uczniowie, którzy już się uczą, mogą iść "starym trybem". Nowy tryb dotyczy tych, którzy rozpoczną naukę 1 września 2012.
Pomysł jest krzywdzący i nie uwzględnia potrzeb dziecka, a szczególnie jego prawa do rozwoju we własnym, indywidualnym tempie. Szkoła Podstawowa jest tu szczególnie istotna i trzymanie się sztywnych, ministerialnych reguł jest totalnym nieporozumieniem.
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych
2.1 "....umożliwia i
m korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb...."
W szkołach masowych nie ma praktycznie sprzętu specjalistycznego. OP nie da pieniedzy na zakup sprzętu dla pojednyczego ucznia, skąd więc wziąść ?
par.3.1. .. nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia odpowiednio 15, 19 i 23 roku życia
Co z uczniami, którzy są np. w II klasie gimnazjalnej i mają już 19 lat? Czy będą jakieś przepisy przejściowe umozliwiające im ukończenie edukacji?
par. 4.2 - tak jaqk w 2.2.- skąd kasę na sprzęt i srodki
par. 4.3. realizację zadań specjalistycznych, w tym alternatywnych metod komunikacji
Czy w szkole masowej są specjaliści od tych spraw? Czy będzie możliwość zatrudnienia takiej osoby?
par. 4.7 wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania
Znowu sprawa specjalisty
par. 4.8 - pomoc pedagogiczno - psychologiczna - brak psychologów w szkołach
par. 5.1 zatrudnienie w szkołach specjalistów z pedagogiki specjalnej wspierającyh kształcenie integracyjne
Nie wiem, czy dobrze rozumię, ale dotyczy to również szkoół masowych?
Jeżeli tak, to np. u nas jest grupa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, ale też 1 dziecko z niedosłuchem i 1 niedowidzące. Czyli oligo, surdo i tyflo?
par. 5.5 w uzadadnionych przypadkach zatrudnić można pomoc nauczyciela
Należy sprecyzować, które przypadki są uzasadnione, bo może dojść do sytuacji, że dla OP nie będą to żadne
par. 5.6. przeczy pozostałym - po uzyskaniu zgody OP. Po co jest w takim razie mowa o zatrudnianiu specjalistów buuuuuuuuuuuu
_________________ U zmierzchu życia sądzeni będziemy miłości (św. Jan od Krzyża)
Ojej, głowa boli od tych nieścisłości. Aż strach pomyśleć ile od wadliwej legislacji może zależeć. No i Marcinek ma tym trybem iść?! Zgroza. Te ograniczenia wiekowe to jedno ale założenie, że szkoły będą miały możliwość zakupu sprzętu to jak powiedzieć każdemu z nas, że może być milionerem - dziękujemy za łaskawość ale jakie instrumenty do tego?
_________________ Liski_5 to Lusi, Michał (vel magura) i nasze Liski-urwiski: Paweł (14), Marcinek z zD (08.05.07) oraz Zosia (8).
Za tym nie widać żadnych środków finansowych i wszystko bedzie zwalone na barki samorządów. Jak gmina bogata to kupi, ale ile takich gmin jest w Polsce?
Postaram się wrzucać na bieżaco informacje. Gdybym dłużej nie pisała to sie przypominajcie
_________________ U zmierzchu życia sądzeni będziemy miłości (św. Jan od Krzyża)
MEN wycofał się z zapisu dot.dzieci z upośledzeniem lekkim
Rodzicie i nauczyciele na drodze konsultacji społecznych wyrazili sprzeciw wobec projektu rozporządzenia na podstawie którego ich dzieci nie mogły się uczyć w ośrodkach szkolno-wychowawczych. MEN zrezygnował z wprowadzenia przepisów, mimo to problem kształcenia dzieci z dysfunkcjami w szkole masowej nadal pozostał.
Uczeń upośledzony w stopniu lekkim może bez problemów uczęszczać do szkoły ogólnodostępnej, a zwykli nauczyciele zajmowaliby się tworzeniem programów edukacyjno-terapeutycznych dla niego - tak postulowali do tej pory urzędnicy z resortu edukacji. Nauczyciele i rodzicie nie zgodzili się na takie rozwiązanie, ponieważ dziecko z upośledzeniem nie nadaje się do szkoły masowej.
MEN ustąpił i zrezygnował z zapisu wprowadzając następują regulację:
”Nauka w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym jest również jedną z dostępnych dla nich form edukacji - zawsze jednak najpierw musi być spełniony warunek, że z powodu swej niepełnosprawności dzieci te nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania”.
_________________ U zmierzchu życia sądzeni będziemy miłości (św. Jan od Krzyża)
Pomogła: 14 razy Wiek: 60 Dołączyła: 11 Gru 2006 Posty: 16882 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-05-27, 11:39
To mnie uspokoiłaś, bo wczoraj czytałam, że ministerstwo nie wzięło pod uwagę sprzeciwu ZNP, że szkoły masowe nie są przystosowane do nauczania dzieci niepełnosprawnych!
tu
_________________ Dzieci groOszkòw
Marysia 36
Maciek i Kasia po 34
Marcin 31
Małgosia 29
Mateusz 25
Maksymilian 18 (17.06.2005)
Nie podoba mi się ten zapis:
"zawsze jednak najpierw musi być spełniony warunek, że z powodu swej niepełnosprawności dzieci te nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania"
Pozbawia się tym samym rodziców możliwości wyboru szkoły dla dziecka. Jeżeli np. w szkole rejonowej jest oligofrenopedagog, to dziecko z lekką niepełnosprawnością będzie musiało chodzić do szkoły masowej.
Co o ty sądzicie?
_________________ U zmierzchu życia sądzeni będziemy miłości (św. Jan od Krzyża)
Mi się wydaje, że wszsytko da się obejść.
A to nie jest podobnie jak z gimnazjum? Że do tego w swoim rejonie dostajesz się z marszu a do innego musisz się bardziej postarać?
Pomogła: 14 razy Wiek: 60 Dołączyła: 11 Gru 2006 Posty: 16882 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-09-15, 14:41
Dostałam dziś telefon z ośrodka.Zmieniły się przepisy.Już nie ma kształcenia specjalnego tylko wyrównywanie szans edukacyjnych
Zagrajmy o sukces - wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe
Departament Edukacji Publicznej i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie ogłasza nabór wniosków do projektu systemowego: Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe „Zagrajmy o sukces”, realizowanego w ramach Programu encji Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia i ich ochrona przed wypadnięciem z systemu oświaty poprzez rozwijanie kompetencji kluczowych.
W ramach projektu uczniowie gimnazjów zostaną objęci systemem zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Będą to zajęcia z zakresu nauk przyrodniczo – matematycznych, informatyczno – telekomunikacyjnych, przedsiębiorczości i języków obcych. Młodzież uzyska wsparcie pedagogiczno – psychologiczne i zostanie objęta doradztwem edukacyjno – zawodowym.
Uczniowie biorący udział w projekcie będą zobowiązani do uczestnictwa w 30 godzinnym bloku zajęć pozalekcyjnych, który będzie obejmował:
6 godzin zajęć ICT (technologie informacyjne i komunikacyjne);
4,5 godziny zajęć z przedmiotów przyrodniczo-matematycznych;
6 godzin zajęć z języków obcych;
4,5 godziny zajęć z zakresu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego;
9 godzin zajęć sportowo-wychowawczych.
Zapraszamy organy prowadzące szkoły do udziału w przedstawionym projekcie.
Ww. organy czyli wnioskodawcy mogą zgłaszać do udziału w programie gimnazja publiczne i niepubliczne z zachowaniem zasady, że w jednym gimnazjum można utworzyć maksymalnie 2 grupy.
Szczegółowe informacje dotyczące projektu i zasad aplikowania do niego są dostępne w Regulaminie naboru wniosków do projektu na stronie internetowej: www.zagrajmy.mazovia.pl
_________________ Dzieci groOszkòw
Marysia 36
Maciek i Kasia po 34
Marcin 31
Małgosia 29
Mateusz 25
Maksymilian 18 (17.06.2005)
Pomogła: 1 raz Wiek: 50 Dołączyła: 29 Cze 2007 Posty: 1057 Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 2010-09-15, 16:19
groszek
Cytat:
Dostałam dziś telefon z ośrodka.Zmieniły się przepisy.Już nie ma kształcenia specjalnego tylko wyrównywanie szans edukacyjnych
czy to dotyczy dzieci na wszystkich etapach edukacji czy tylko gimnazja.
Jeżeli wszystki dzieci to jak odnieść się do obowiazku wypełniania tzw informacji o dzieciach z Systemi Informacji Oświatowej gdzie każde dziecko jest indywidualnie rozpatrywane pod względem posiadanego orzeczenia ksztłałcenia specjalnego.
Gdzie można znależ ten zapis
_________________ Nie oglądaj się za siebie bo tylko przed tobą jest coś ciekawego i marzenia
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum