FB Portal   Downoteka   FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Statystyki   Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Probiotyki - suplementacja dla życia
Autor Wiadomość
Marzenia 
złotousty
mama Anny Julijki z zD


Pomogła: 1 raz
Wiek: 55
Dołączyła: 12 Mar 2008
Posty: 2592
Skąd: pow. gdański
Wysłany: 2018-03-06, 18:04   Probiotyki - suplementacja dla życia

Probiotyk – współczesne znaczenie tego słowa pochodzi z języka greckiego „pro bios” – „dla życia” i nie ma w tym cienia przesady, bo przecież nasze zdrowie zaczyna się w jelitach!

Probiotyk – jego aktualna definicja jest przedstawiona przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO). Zgodnie z tymi definicjami:

Probiotyki są specyficznymi szczepami mikroorganizmów, które podawane człowiekowi (lub zwierzętom) w odpowiedniej dawce, wywierają na ich organizmy korzystny wpływ. Chcesz wiedzieć więcej o probiotykach? Kliknij i dołącz do naszej grupy wiedzy na Facebooku.

Stosowanie szczepów probiotycznych ma na celu zmianę w zespole mikroorganizmów jelitowych człowieka lub zwierząt, która prowadzi do zmniejszenia liczebności bakterii szkodliwych i zwiększenia pożytecznych.

Za odkrywcę prozdrowotnych właściwości probiotyków uznaje się ukraińskiego noblistę Ilię Miecznikowa, który na początku ubiegłego wieku uznał, że “poprzez zmianę nieznanej populacji bakterii w przewodzie pokarmowym na populację znaną, istnieje możliwość uniknięcia wielu objawów wieku starczego i prawdopodobieństwo istotnego przedłużenia życia człowieka”. Przez kolejne dziesięciolecia poznawano mechanizmy warunkujące właściwości probiotyczne wybranych szczepów, przeprowadzano badania kliniczne na ludziach i zwierzętach, dzięki czemu określono parametry niezbędne do uzyskania odpowiednich korzyści prozdrowotnych.

Wiele ośrodków naukowych na świecie dowiodło, że szczepy probiotyczne przywracają fizjologiczny, właściwie funkcjonujący skład flory jelitowej.

WAŻNE! Ponadto probiotyki hamują rozwój wielu patogennych mikroorganizmów, zmniejszają częstość występowania i łagodzą przebieg „biegunek podróżnych”, biegunek bakteryjnych, wirusowych, popromiennych i poantybiotykowych, a nawet obniżają poziom cholesterolu. Wykorzystywane są w terapii wspomagającej encefalopatii wątrobowej, a także regulują zaburzenia motoryki jelit.

Niestety spośród wielu szczepów wykorzystywanych w produkcji preparatów probiotycznych tylko niewielka liczba posiada udokumentowaną klinicznie aktywność biologiczną oraz właściwości fizykochemiczne pozwalające dotrzeć do miejsca docelowego.

Należą do nich szczepy:
Lactobacillus helveticus R0052,
Lactobacillus rhamnosus R0011
Saccharomyces boulardii – szczep grzyba probiotycznego.

Warto zaznaczyć, że warto wybierać probiotyki posiadające status produktu leczniczego. Zapewnia to wysoką jakość i bezpieczeństwo produktu.

Warto też mieć na uwadze jaka jest ilość komórek danego szczepu w jednej kapsułce. W produktach leczniczych ilość tą opisuje międzynarodowy parametr – tzw. jednostka tworząca (CFU – colony forming unit). Jak dotąd nie sformułowano ujednoliconych, ściśle określonych lub narzuconych standardów, co do dawki szczepów probiotycznych.

Zgodnie ze stanowiskiem Amerykańskiego Towarzystwa Pediatrycznego dla uzyskania efektu zdrowotnego konieczne jest spożywanie od 1 do 2 miliardów CFU bakterii probiotycznych dziennie.

Przyjmuje się więc, że liczba mikroorganizmów probiotycznych w preparatach farmaceutycznych i probiotycznych suplementach diety, czy też w preparatach specjalnego przeznaczenia medycznego powinna wynosić około 1010 – 1011 komórek na 1 g produktu, w mleku w proszku dla niemowląt ok. 107 komórek na 1 g, w produktach spożywczych natomiast ok. 108 komórek w 1 gramie, tak aby porcja 100 gramowa dostarczyła około 1010 bakterii probiotycznych. Poziom taki musi być zachowany do końca terminu przydatności produktu do spożycia.

WAŻNE: Niezwykle istotną sprawą jest właściwa nomenklatura szczepów probiotycznych! Powinny być one opisane według następującego wzorca: rodzaj (Lactobacillus) gatunek (rhamnosus) oraz oznaczenie literowo-cyfrowe (R0011).

W przekazach promocyjnych oraz nazwach handlowych wielu preparatów producenci stosują często nazwy dowolne, na przykład LGG, które mogą wprowadzać w błąd.

Podczas wyboru preparatu warto wziąć pod uwagę, że „szczep” nie jest tożsamy z „gatunkiem” bakterii czy grzyba probiotycznego, ale stanowi pojęcie znacznie węższe!

Szukając odpowiedniego dla nas preparatu nie wystarczy więc zwracać uwagę na nazwę gatunkową, czyli Lactobacillus rhamnosus, ale również na nazwę szczepu – R0011, gdyż tylko określony szczep danego gatunku wykazuje udowodnione klinicznie właściwości probiozy.

Probiotyki, prebiotyki i symbiotyki?
W artykułach popularnonaukowych czy informacjach w sieci przewija się na przemian wiele określeń – probiotyk, prebiotyk czy synbiotyk, co może być powodem wielu nieporozumień.

W dużym uproszczeniu można uznać, że synbiotykiem określa się funkcjonalne połączenie szczepu probiotycznego z prebiotykiem (pożywką) w jednej kapsułce.

Prebiotyk, czyli naturalną pożywkę dla mikroflory jelita stanowią niepodlegające trawieniu oligosacharydy, inulina, włóknik czy laktuloza. Produkty ich fermentacji stwarzają bowiem dogodne warunki do kolonizacji wybranych szczepów bakteryjnych przewodu pokarmowego.

Biorąc pod uwagę wzmacnianie naszej mikroflory jelitowej nie zapominajmy o tym, że nie jesteśmy skazani wyłącznie na preparaty farmaceutyczne!

Mnóstwo szczepów probiotycznych zawierają naturalne, domowe produkty mleczne takie jak mleko, kefir, maślanka czy serwatka. Oprócz popularnego „kwaśnego mleka” godnymi uwagi przetworami są kapusta kiszona (nie mylić z kwaszoną!) oraz sok z ogórków kiszonych.


Badania nad korzystnym wpływem probiotyków trwają już wiele lat. Najnowsze zostały ukończone w 2015 i 2016 roku. Głównie pod uwagę bierze się najzdrowszy szczep bakterii jelitowych o nazwie Lactobacillus rhamnosus. Szczep ten głównie zalecany jest przez lekarzy przy takich dolegliwościach jak: zakażenia układu oddechowego, choroby jelitowe, osłabiona odporność, biegunka, problemy z trawieniem, a także przy chorobach skóry. Ponadto udowodniono, iż probiotyki ułatwiają proces odchudzania. Jaki probiotyk może pozbyć się biegunki, zapalenia jelita, grzybicy, a także wzmocnisz odporność i unikniesz alergii.

Jedno z najnowszych badań zostało przeprowadzone przez Uniwersytet Maryland School of Medicine w 2015 roku. Naukowcy z tej uczelni odkryli, iż korzystne bakterie szczepu Lactobacillus rhamnosus nie tylko regenerują odpowiednią florę jelita, ale również aktywują do wzmożonej pracy inne szczepy bakterii, które są obecne w naszym jelicie. Odpowiedzią na pytanie “jaki probiotyk jest najlepszy” jest: ten, który ma duże ilości szczepu o nazwie “Lactobacillus rhamnosus”.

Profesor medycyny Claire M. Fraser przy współpracy ze szpitalem Massachusetts General Hospital (zarządzanego przez dr Patricia Hibberd) wykonali badanie kliniczne na 12 pacjentach (siedem kobiet oraz 5 mężczyzn) z problemami jelitowymi. Za cel badania obrano zbadanie wpływu bakterii szczepu Lactobacillus na skład oraz strukturę mikroflory jelitowej. Całe badanie trwało 28 dni. Dnia zerowego pobrano od każdego z pacjentów próbki kału w celu ustalenia struktury mikroflory jelitowej. Każdego dnia pacjentom podawano dwa razy dziennie probiotyk składający się ze szczepu Lactobacillus rhamnosus. Po 28 dniach u każdego z pacjentów zaobserwowano lepszą pracę jelit, większą absorpcję, ustąpienie biegunek, wzmocnienie odporności, a także zmniejszyły się objawy wrzodziejącego zapalenia jelita grubego. Ponadto u każdego pacjenta zaobserwowano również wzrost innych bakterii jelitowych, do których należą: Bacteroides, Eubacterium, Faecalibacterium, Bifidobacterium oraz Streptococcus. Oryginalną dokumentację z tego badania znajdziesz pod tym linkim: kliknij tutaj.

Komu zaleca się stosować probiotyki?

Probiotyki w szczególności powinny być stosowane przez osoby, które:

Mają problemy trawienne lub nietolerancję laktozy.
Cierpią na zakażenia grzybicze.
Osoby mające reakcje alergiczne na pożywienie.
Przy chorobach, a w szczególności przy antybiotykoterapii.

Czym są probiotyki i jaki probiotyk warto wybrać?
Probiotyki to nic innego jak pożyteczne bakterie, które znajdują się w całym naszym układzie pokarmowym. Głównym ich zadaniem jest sprawowanie czujności nad złymi bakteriami oraz wirusami, które mogą powodować przeróżne choroby. Ogólnie ujmując, wspierają one naszą odporność, ponadto usprawniają trawienie pokarmu oraz zwiększają zdolność przyswajania wartości odżywczych. Zapewne każdy z Was słyszał o niemalże obowiązkowej terapii probiotykami w czasie oraz po stosowaniu antybiotyku. Antybiotyki mają to do siebie, iż niszczą nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale również wszystkie inne razem z tymi korzystnymi. Probiotyk pełni tutaj funkcję odbudowy, a mianowicie dostarcza odpowiednią ilość korzystnych bakterii, które zostały utracone w wyniku antybiotykoterapii.

Pożyteczne bakterie jelitowe tracimy nie tylko w wyniku antybiotykoterapii, ale również podczas zachorowań bakteryjnych, wirusowych, a nawet przy niewłaściwej diecie. Do najpopularniejszych bakterii probiotycznych możemy zaliczyć Lactobacillus, który jest jednym z najlepiej poznanych szczepów. Wiadomo, że hamuje on rozwój bakterii typu G+ i G-. Jest on szczególnie polecany małym dzieciom i niemowlętom. Ponadto pozytywnie wpływają na stan zębów oraz jemy ustnej. Co ciekawe powstało nawet badanie naukowe, w którym udowodniono, że spożywanie tego typu bakterii w czasie ciąży zmniejsza ryzyko wystąpienia AZS u dziecka. W celu zabezpieczenia dziecka przed chorobą AZS należy jeszcze przez 6 miesięcy od urodzenia stosować probiotyki.

Dobre probiotyk zawierają również bakterie o nazwie Bifidobacterium, które zapobiegają przed powstawaniem i namnażaniem bakterii chorobotwórczych. To właśnie te bakterie odpowiadają ze zwiększenie możliwości przyswajania składników mineralnych.

:arrow: SanProbi IBS (ten probiotyk w ilości 2 kapsułki dziennie polecono mi dla mojej Ani z zespołem Downa lat 12 ok. 30 kg wagi mającej zaparcia po glutenie na III Konferencji Pomorskiej Ja też Jestem) to suplement diety w kapsułkach zawierający w swoim składzie unikalny szczep żywych dobroczynnych bakterii Lactobacillus plantarum 299v. Szczep ten jest naturalnym składnikiem ochronnym mikroflory jelitowej człowieka.

Zastosowanie: składniki preparatu wykazują korzystne działanie w przypadku: :arrow: zespół jelita drażliwego , dolegliwości ze strony układu pokarmowego, objawiające się biegunkami, zaparciami, wzdęciami, bólami brzucha, bolesnym parciem na kiszkę stolcową.

Zalecane spożycie: dorośli i dzieci powyżej 12. roku życia 1-2 kapsułki dziennie. Dzieci od 3-12 lat: 1 kapsułka dziennie. W przypadku antybiotykoterapii zaleca się spożywanie preparatu wraz z rozpoczęciem przyjmowania antybiotyku i kontynuowanie suplementacji przez 10 kolejnych dni po zakończeniu antybiotykoterapii.

Składniki: Lactobacillus plantarum, skrobia ziemniaczana, hydroksypropylometyloceluloza, stearynian magnezu.

1 kapsułka zawiera: Lactobacillus plantarum 299 v-10miliarów CFU.

Ważne wskazówki:

Nie należy przekraczać zalecanej dziennej porcji.
Zrównoważony sposób żywienia i prawidłowy tryb życia jest ważny dla funkcjonowania organizmu człowieka.
Suplement diety nie może być stosowany jak substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety.
Suplement diety powinien być przechowywany w sposób niedostępny dla małych dzieci.
Preparat należy przechowywać w temperaturze pokojowej, w suchym miejscu.
Produkt bezpieczny dla dzieci powyżej 3 roku życia, kobiet w ciąży i matek karmiących, a także osób z zaburzeniami układu odpornościowego.

Ważne :arrow: SanProbi IBS jest probiotykiem zawierającym unikalny szczep, żywych dobroczynnych bakterii Lactobacillus plantarum 299v. Skuteczność i bezpieczeństwo stosowania Lactobacillus plantarum 299v zostało potwierdzone w licznych badaniach naukowych i klinicznych u ludzi. Uzupełnienie codziennej diety o Lactobacillus plantarum 299v -główny składnik Sanprobi IBS - zachowuje i wspiera mikroflorę jelitową. Certyfikaty potwierdzające brak glutenu, laktozy i białek mleka w Sanprobi IBS - Certyfikaty
_________________
"To, co jest przyczyną twoich najgłębszych cierpień, jest zarazem źródłem twoich największych radości."
suwaczekAni
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xand created by spleen modified v0.4 by warna fixing Program do sklepu