FB Portal   Downoteka   "Nowe" forum   Użytkownicy   Statystyki   Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, czyli buziaka
Autor Wiadomość
Aśka 
złotousty


Wiek: 45
Dołączyła: 02 Paź 2006
Posty: 5409
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2006-10-18, 13:28   Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, czyli buziaka

Dostałam od naszej Eli namiar na fajną stronkę
:arrow: odgłosy zwierząt, pojazdów...
Dziecko uczy się rozpoznawać odgłosy np. zwierząt - naśladuje je, jednocześnie ćwicząc przy tym.
Łączy ona zabawę z nauką, ćwiczy aparat mowy, można ją wykorzystać do wielu ćwiczeń i zabaw, polecam :spoko:
_________________
Aśka, mama Martynki (2002) z zD, Mikołaja (2005) i Maciusia (2011)
 
 
Kalinka 
nawijacz


Pomogła: 1 raz
Dołączyła: 02 Paź 2006
Posty: 1038
Wysłany: 2006-10-20, 11:27   

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:

- ćwiczenia żuchwy: opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze, ruchy do przodu i do tyłu
"jedzie konik" - dziecko naśladuje odgłos jadącego konika - kląskanie
krowa na łące - dziecko naśladuje przeżuwanie trawy mlaskając przy tym językiem
gra na trąbce - dziecko naśladuje grę na trąbce- tra ta ta

- ćwiczenia warg: wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych: cmokanie, dmuchanie przez wargi w kształcie dzióbka, nadymanie policzków, powolne wypuszczanie powietrza ustami lub nosem
- wąchanie kwiatków - dziecko wącha papierowe kwiaty wciągając powietrze nosem i powoli wypuszczając je robi wydech
całuski do lusterka - dziecko wysuwa wargi do przodu całując lusterko

- ćwiczenia języka - wysuwanie i chowanie języka, przesuwanie języka od kącika do kącika warg, wysuwanie języka na brodę, oblizywanie dolnej i górnej wargi, unoszenie języka w kierunku nosa, wypychanie językiem policzków, klaskanie językiem
- lalka w operze- dziecko naśladuje śpiewanie la, la lo, lo
- języczek - wędrowniczek- rodzic opowiada pokazując ruchy języka, dziecko mają przed sobą lustro, naśladuje ruchy:
Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem- naśladowanie konia). Na łące zostawił konia (prrr). Następnie rozejrzał się dokoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi, dolną i górną). Potem poszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz ( przesuwamy językiem za zębami dolnymi i górnymi). A wtedy już przedarł się za gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby górne i dolne). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego, od ucha, do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody). Wsiadł na konia i odjechał do domu (kląskanie).

Przykład ćwiczeń dla maluchów i nie tylko. Miłej zabawy.
 
 
Alicja 
złotousty
Założycielka forum i stowarzysznia Zakątek 21


Pomogła: 31 razy
Dołączyła: 01 Paź 2006
Posty: 14111
Skąd: Skąd:
Wysłany: 2007-01-17, 09:23   

Jedno z ćwiczeń logopedycznych ;-)
Język ćwiczą: mija i Jagoda

_________________
Od osoby z zespołem Downa nie warto odwracać głowy.
Gdy człowiek spojrzy w jego oczy,może w nich ujrzeć świat,w którym każdy chciałby żyć...

Jak powstał Zakątek 21
 
 
kabatka 
admin
Założyciel forum i Stowarzyszenia "Zakątek 21"


Pomogła: 1 raz
Wiek: 47
Dołączyła: 28 Wrz 2006
Posty: 14639
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-01-17, 09:27   

Bardzo ładnie ćwiczyłyście dziewczynki, bardzo :brawo: :lol:
 
 
magda 
moderator
Członek Stowarzyszenia


Pomogła: 1 raz
Wiek: 51
Dołączyła: 03 Paź 2006
Posty: 6708
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2007-01-17, 10:16   

:brawo:
 
 
kabatka 
admin
Założyciel forum i Stowarzyszenia "Zakątek 21"


Pomogła: 1 raz
Wiek: 47
Dołączyła: 28 Wrz 2006
Posty: 14639
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-01-24, 21:41   

O wierszykach masażykach :arrow: jest tutaj>>>
 
 
kabatka 
admin
Założyciel forum i Stowarzyszenia "Zakątek 21"


Pomogła: 1 raz
Wiek: 47
Dołączyła: 28 Wrz 2006
Posty: 14639
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-01-29, 13:31   

Opracowała: mgr Anna Mach

Ćwiczenia oddechowe

1. idą gęsi ssss - uśmiech, wydech,
2. usypianie lalki - ciii - uśmiech, wydech,
3. liście szeleszczą -sz sz sz - ryjek wydech,
4. dmuchanie na zmarznięte ręce - chuu chuu,
5. studzimy herbatę - ffff,
6. wydmuchiwanie z tuby kul do celu,
7. nadmuchiwanie balonów,
8. nadmuchiwanie balonów z ustnikiem i gwizdkiem,
9. zdmuchiwanie przez słomkę wacików, piłek pingpongowych\, piórek,
10. rozdmuchiwanie przez słomkę kaszy, ryżu,
11. dmuchanie w gwizdki,
12. dmuchanie w gwizdki z papierową tubą,
13. zdmuchiwanie świecy z różnej odległości, ustami, nosem,
14. wprawianie w ruch wiatraczków,
15. przyciąganie (wdech) słomką, rurką różnych przedmiotów,
16. wąchanie kwiatków, zatrzymywanie zapachu,
17. naśladowanie śmiechu (cicho, głośno)
pan ho, ho, ho
pani ha, ha, ha
dziecko hi, hi, hi
staruszka he, he, he,
18. powtarzanie szeptem zdania,
19. huśtanie na brzuchu oddechem zabawki,
20. wdech - słońce wschodzi coraz wyżej
wydech - a zachodzi coraz niżej,
21. śpiewanie, recytowanie,
22. podrzucanie wacika lub piórka dmuchając na nie,
23. zdmuchiwanie nosem lekkich przedmiotów,
24. wprawinie w ruch przedmiotów zawieszonych na nitce.


Ćwiczenia usprawniające wargi

1. strojenie min (smutna, wesoła),
2. hiperpoprawne wymawianie na zmianę - uśmiech ryjek ,
3. "grubasek" - nadmuchiwanie policzków,
4. "chudzielec" -wciąganie policzków,
5. wciąganie warg - obejmują zęby,
6. masaż warg zębami; na przemian górnej i dolnej,
7. "całuski" - cmokanie ustami,
8. gwizdanie na jednym tonie,
9. wysuwanie warg górnej i dolnej na zmianę do przodu,
10. utrzymywanie górną wargą słomki,
11. utrzymywanie prosto samymi wargami słomki, rurki,
12. chłodzenie zupy,
13. dobitne wymawianie samogłosek a, e, o, u, i, y,
14. wdech i wydech kącikami ust,
15. "motorek", parskanie,
16. dmuchanie na wysuniętą dolną wargę,
17. przepychanie powietrza wewnątrz jamy ustnej,
18. "króliczek" - kręcenie w prawo i w lewo ustami ściągniętymi w "dzióbek",
19. "krówka" naśladowanie żucia trawy przez krowę.


Ćwiczenia usprawniające język

Przy udziale języka powstają prawie wszystkie głoski ( z wyjątkiem b, m, f, w), a nie które (np. s, sz, r)
wymagają szczególnie jego precyzyjnych ruchów.
Zalecane jest przestrzeganie zasad rozpoczynania ćwiczeń od obszernych ruchów języka na zewnątrz
jamy ustnej, z przechodzeniem do ruchów drobniejszych -wewnątrz.
Ćwiczenia mają na celu; nauczenie
1. oblizywanie warg - usta szeroko otwarte ( można wargi posmarować miodem, kremem czekoladowym),
2. wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej (bez kontaktu z wargami),
3. wahadełko - kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania językiem warg i zębów,
4. klaskanie językiem - zabawa w konika,
5. oblizywanie zębów - usta szeroko otwarte,
6. mycie zębów językiem - liczenie zębów językiem,
7. mlaskanie czubkiem i środkiem języka,
8. wypychanie językiem policzków (udawanie ssania cukierka).
9. otwieranie i zamykanie zębów bez odrywania języka od podniebienia,
10. wyraźne wymawianie głosek [l-a],bez poruszania brodą, przy szeroko otwartych ustach,
11. przeciskanie języka między zębami,
12. wymawianie głoski [t t t...] przez uderzanie końcem języka o podniebienie, podobnie z głoską [d] (naśladowanie odgłosu strzelania z karabinu),
13. wymawianie sylab la la la ...
lo lo lo ...
le le le ...
poruszanie jedynie językiem - nie brodą (usta szeroko otwarte),
14. naciskanie językiem na podniebienie (usta otwarte) - zwalnianie nacisku,
15. układanie języka w rulonik,
16. ruchy poziome językiem przy otwartych ustach (wąż),
17. "łopatka" - płaski szeroki język,
18. "igiełka" - napięty, wąski język,
19. wykonywanie językiem kółka,
20. masowanie językiem podniebienia,
21. cofanie języka po podniebieniu do gardła,
22. naśladowanie kota wylizującego talerzyk,
23. poprzeczne rozciąganie języka, ujmowanie go między zęby przedtrzonowe, wdech
i wydech "szeroki język"

Ćwiczenia mimiczne

(wykonujemy przed lustrem)
1. poprzeczne marszczenie czoła,
2. pionowe marszczenie czoła,
3. naprzemienne zamykanie oczu,
4. zamykanie oczu z maksymalnym dociskiem, połączone z unoszeniem brwi,
5. marszczenie nosa,
6. wykonywanie gestu niesmaku,
7. uśmiech z zaciśniętymi zębami,
8. uśmiech z odsłoniętymi zębami,
9. ruch nagryzania wargi górnej,
10. ruch nagryzania wargi dolnej,
11. wciąganie warg do wewnątrz,
12. ściąganie kącików ust na boki,
13. pokazywanie górnych zębów,
14. pokazywanie dolnych zębów,
15. szczerzenie zębów,
16. wypychanie językiem policzka prawego i lewego,
17. rozdęcie policzków z wargami oddalonymi od zębów,
18. rozdęcie policzków z wargami przyciśniętymi do zębów,
19. płukanie powietrzem przedsionka jamy ustnej,
20. gwizdanie,
21. wymawianie głoski [p] z oporem własnych palców umieszczonych w kącikach ust,
22. wymawianie głoski [p] i [t],
23. utrzymywanie ołówka między wargami,
24. utrzymywanie zapałki miedzy wargami,
25. wysuwanie i cofanie żuchwy,
26. przesuwanie żuchwy w prawo i w lewo,
27. szerokie otwieranie ust,
28. zwijanie języka w trąbkę,
29. wibracja ust.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie

1. ziewanie - z opuszczoną nisko dolną szczęką,
2. kaszlenie z wysuniętym na zewnątrz językiem,
3. płukanie gardła ciepłą wodą tzw. gulgotanie,
4. chrapanie na wdechu i wydechu,
5. połykanie pastylek,
6. gra na instrumentach dętych (trąbka, piszczałka, gwizdek, organki),
7. nadmuchiwanie baloników,
8. puszczanie baniek mydlanych
9. wymawianie głosek [g], [k] z samogłoskami np. ga, go, ge...,
10. oddychanie wyłącznie przez usta lub wyłącznie przez nos,
11. ssanie smoczka,
12. głębokie oddychanie - wdech nosem, wydech ustami - usta cały czas otwarte,
13. przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki (wciąganie powietrza),
14. wciąganie policzków na wdechu.

:arrow: źródełko
 
 
kabatka 
admin
Założyciel forum i Stowarzyszenia "Zakątek 21"


Pomogła: 1 raz
Wiek: 47
Dołączyła: 28 Wrz 2006
Posty: 14639
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-11-22, 18:55   

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

Sprawność aparatu artykulacyjnego jest bardzo ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy te muszą być bardzo dokładne, tzn. powinny być wykonane w ściśle określony sposób, a także w danym miejscu jamy ustnej. Na przykład przy realizacji głoski s niezbędne jest zbliżenie siekaczy do siebie, co możliwe jest tylko przy prawidłowym zgryzie. Tak więc dla poprawnego artykułowania dźwięków mowy konieczna jest zarówno sprawność, jak i prawidłowa budowa aparatu artykulacyjnego.

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego mają na celu:
- usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy (dolnej ruchomej szczęki),
- opanowanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,
- wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej, istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków,
- usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego,
- wyuczenie prawidłowego połykania.

Zestaw i proporcje ćwiczeń uzależniamy od realizacji określonego celu.

Ćwiczenia powinny być prowadzone codziennie (kilka razy w ciągu dnia) przez 5 - 10 minut. Trzeba jednak pamiętać, że czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych możliwości dziecka. Ćwiczenia staramy się urozmaicać, prowadzić w formie zabawowej, szczególnie dla dzieci młodszych. Na początku ćwiczymy z dzieckiem przed lustrem, kiedy potrafi już wykonać je bez kontroli, można wykorzystywać każdą nadarzająca się okazję: spacer, jazdę samochodem czy drogę do przedszkola. Ćwiczenia artykulacyjne powinny być wykonane dokładnie, dlatego nie jest wskazany pośpiech, ani zbyt duża liczba ćwiczeń w ciągu jednych zajęć. Korzystniej jest powtarzać je przy różnych okazjach, aż zostanie osiągnięta precyzja i szybkość ruchów narządów artykulacyjnych.

PAMIĘTAJMY! Efektywność ćwiczeń możliwa jest tylko poprzez wielokrotne powtarzanie.

Gimnastykę aparatu mowy rozpoczynamy od ćwiczeń najprostszych stopniowo zwiększajšc ich trudność. Na początku możemy wykorzystać naturalne sytuacje:

- Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek. To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka.
- Po śniadaniu posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poprośmy, aby zlizał je dokładnie jak miś czy kotek.
- Kiedy dziecko ziewa nie gańmy go, lecz poprośmy, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta.
- Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze.
- Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno.
- Podczas rysowania poprośmy dziecko, aby narysowało językiem kółko (dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust).
- Dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, żucie pokarmów a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

Z małymi dziećmi ćwiczenia prowadzimy w formie zabawowej. Skuteczną i atrakcyjną formą ćwiczeń aparatu mowy są zabawy fabularyzowane w czasie których dzieci naśladują za pomocą warg i języka ruchy zwierząt czy różne czynności.

Ćwiczenia usprawniające wargi

- Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które "pękajš" przekłute palcami ).
- Całuski - usta układamy w "ciup" i cmokamy posyłając do siebie buziaki.
- Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
- Zmęczony konik - parskanie wargami.
- Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.
- Kto silniejszy? - napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę. Uwaga - dajmy dziecku szansę wygrania zawodów.
- Rybka - powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby "zamknięte"
- Świnka - wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki.
- Wąsy - wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.
- Drzwi do domu - buzia to domek krasnoludka, a wargi to drzwi do domku. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.
- Straż pożarna - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a u
- Suszarka - utrzymywanie przy pomocy warg słomki, wciąganie powietrza nosem, wydychanie przez słomkę na dłoń (odczuwanie ciepłego powietrza).
- Pojazdy - naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera.itp.

Ćwiczenia usprawniające język (pionizacja)

- Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je "zaczarowanym miejscem", "parkingiem" itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
- Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.
- Zlizywanie nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
- Konik jedzie na przejażdżkę - naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
- Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
- Karuzela - dzieci bardzo lubiš kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
- Chomik - wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
- Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynajšc od zębów w stronę gardła.
- Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
- Żyrafa - ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
- Słoń - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

Ćwiczenia żuchwy

- Zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
- Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
- Krowa - naśladowanie przeżuwania.
- Guma do żucia - żucie gumy lub naśladowanie.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

- Zmęczony piesek - język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.
- Chory krasnoludek - kaszlenie z językiem wysuniętym z ust.
- Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
- Biedronka, parasol, sukienka itp. - przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki...
- Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu.
- Kukułka i kurka - wymawianie sylab:
ku - ko, ku -ko,
uku - oko, uku - oko,
kuku - koko, kuku - koko.

- Chory krasnoludek - zabawa fabularyzowana
Krasnalek był chory i leżał w łóżeczku i przyszedł pan doktor
- Jak się masz krasnalku?
Krasnalek kaprysi, ziewa, nie chce jeść, nie chce pić. Chyba się przeziębił:
- Ziewa szeroko z opuszczoną nisko dolną szczęką: aaaaaaaaaa
- Nie chce jeść i bardzo chudnie: wciąganie policzków
- Kaszle: z wysuniętym na zewnątrz językiem
- Chętnie ssie smoczek: naśladowanie odruchu ssania
- Bardzo marudzi: mmmm (murmurando)
Wzywamy pogotowie, pogotowie jedzie: eo, eo, au, au, ay, ay, iu, iu,yu, yu
Pan doktor zaleca:
- Płukanie gardełka (gulgotanie)
- Połykanie pastylek (naśladowanie połykania)
- Oglądanie gardła w lusterku (podczas wymawiania samogłosek)
Krasnalek zmęczony zabiegami ziewa (szeroko), ziewa i usypia:
- Chrapie (na wdechu)
- Chrapie (na wydechu)
Budzi się . Będzie brał inhalacje:
- Zaciska na przemian dziurki nosa (w tym czasie oddycha wolną dziurką)
- Wdycha powietrze nosem - wydycha ustami.
Krasnalek czuje się już lepiej- sprawdza czy gardło go jeszcze boli
Trzyma ręką gardło i wymawia sylaby (przy szeroko otwartych ustach):

ga go ge gu gy
ka ko ke ku ky
oko eke uku aku
ago ego ugu ogo
ga go ge gu gy

Zdrowy krasnoludek ma apetyt, zamyka usta i żuje coś smacznego (naśladowanie żucia).Po posiłku krasnal dostał czkawki:
Ap-ap, op-op, up-up, ep-ep, yp-yp, ip-ip.
Kiedy czkawka minęła postanowił pobawić się kolorowymi skrawkami papieru, które zdmuchiwał z blatu stołu. Papierki frunęły daleko, bo krasnal dmuchając na nie mówił: pa, po, pe, pi, pu, py (moment zwarcia przy p przedłużyć). Kiedy buzia mu się zmęczyła postanowił dmuchać na papierki przez nos.

:arrow: źródełko
_________________
Monika, mama anielskiego Kubuli z zD (ur. 18.09.2005 - zm. 31.07.2006) , Ninki (ur. 16.02.2010 r.) i Lilki (ur. 4.02.2014 r.)
 
 
mammamika 
nawijacz
mammamika


Wiek: 47
Dołączyła: 28 Wrz 2007
Posty: 1241
Skąd: Sopot
Wysłany: 2008-03-05, 10:34   

Po ostatnim spotkaniu z logopedą mogę dorzucić ćwiczenia uczące oddychania przez nos (ponoć nasze maluszki trzeba tego uczyć i pomijając kwestie łapania zapaleń przez otwartą buzię - jest to bardzo ważne w procesie mowy):
- dajemy do wąchania różne zapachy (faktycznie, jak się któryś spodoba nosek zaczyna naturalnie pracować, u nas to zielona herbata z limonką:)
- domykamy buźkę sztucznie wymuszając używanie noska
_________________
Kajetan z zD - 8 lat, Mikołaj lat 10 i ja - Karolina
www.niezłyjazz.pl
 
 
kabatka 
admin
Założyciel forum i Stowarzyszenia "Zakątek 21"


Pomogła: 1 raz
Wiek: 47
Dołączyła: 28 Wrz 2006
Posty: 14639
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-04-16, 20:39   

Pytanie:
mammamika napisał/a:
To ja może na dobry początek...
Kajtek ma 7 m-cy - masujemy go, korzysta z płytki stymulacyjnej, pięknie mówi baba, dada, czasem niechcący mama , elegancko zajada z płaskiej łyżeczki, buzię ma często otwartą.

1. Jakie ćwiczenia uczące oddychania przez nos możemy wykonywać?
2. Jak, oprócz ucisku pod brodą, można wspomóc domykanie buźki?


Odpowiedź:
liada napisał/a:
1. Na razie wystarczy, że maluch będzie domykała buzię (wiem, to nie jest proste) i wtedy automatycznie będzie oddychał przez nos (trzeba pamiętać, żeby nosek zawsze było drożny!). Jak będzie trochę starszy i będzie trzeba podpowiem, w co można się bawić, żeby to oddychanie przez nos wspomóc.
2. Łatwiej dziecku domknąć buzię, jeśli jego głowa spoczywa na lekkim podwyższeniu (w sklepach można dostać poduszki dla niemowląt, zrobione z dość twardej gąbki, pozwalające na ułożenie dziecka pod kątem). Ja czasem stosowałam przy moim dziecku (które tez miało problem z domykaniem buzi i chowaniem języka, bo Małgosia urodziła się właściwie bez odruchu żuchwowego) nawet lekkie naginanie główki w stronę klatki piersiowej (podkładałam pod tył głowy np. zwiniętą pieluchę tetrową) - ale to warto skonsultować z ortopedą.
Łatwiej też domknąć buzię, gdy dziecko śpi na boku.
_________________
Monika, mama anielskiego Kubuli z zD (ur. 18.09.2005 - zm. 31.07.2006) , Ninki (ur. 16.02.2010 r.) i Lilki (ur. 4.02.2014 r.)
 
 
joa
trajkotek
joa


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 2361
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2008-06-12, 12:21   

I pani Ola Łada, i nasza logopedka, i pani dr Radwańska poleciły proste ćwiczenie, a podobno bardzo dobre: zamykanie i otwieranie buzi jak przy mówieniu szeptem "ba-ba" czy "pa-pa". Ponieważ my jesteśmy na etapie naśladowania zwierzątek, to wymyśliłam do tego zwierzątko-"jak robi rybka?"(wygląda to zupełnie jak rybka, no i ryby głosu nie mają, jakież to trafne :-D )-i Piotruś pokazuje. Poćwiczcie same, zobaczycie, że jak przestaniecie, to wokół warg czuć takie napięcie i przez chwilę drżenie warg. ;-)
_________________
Piotruś-zD, ur. 27.08.2006r.
Oleńka-ur. 26.03.2009r.
Adusia-ur. 06.12.2010r.
 
 
liada 
cichosza

Dołączyła: 15 Kwi 2008
Posty: 18
Wysłany: 2008-06-12, 16:41   Wargi

Dodam jeszcze jedno ćwiczenie: smarujemy wargi kolorową szminką wazelinową albo nutella: dziecko pokrywa całą kartkę papieru lub lustro całuskami: malutkimi (usta w dziubek) i wielkimi (usta rozciągnięte jak w uśmiechu). Można tak zrobić np. prezent dla taty (Dzień Taty się zbliża), babci, dziadka itd. Pozdrawiam.
_________________
www.logolandia.pl
 
 
plaza 
trajkotek

Dołączyła: 14 Lis 2007
Posty: 2074
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 2008-06-12, 18:40   

Nam pani Anna Regner poleciła gdy Maleńki miał dwa miesiące ćwiczenie na wymuszenie oddychania przez nos polegające na ułożeniu kciuków pod brodą - domykanie buziaka a wtedy palcami wskazującymi dosłownie na sekundę lub krócej zamykamy nosek ;/ , cały czas trzymając kciuki pod brodą wtedy maleństwo musi mocno zaczerpnąć powietrze przez nos :lol: , powtarzamy trzy razy. Brzmi brutalnie ale faktycznie wcale nie jest źle. Nie wiem czy dość dobrze opisałam ale chyba wiadomo o co chodzi :tak:
_________________
Mama Szymka z zD ur 30.09.2007
i Marcina który przerósł swojego tatę
 
 
magda 
moderator
Członek Stowarzyszenia


Pomogła: 1 raz
Wiek: 51
Dołączyła: 03 Paź 2006
Posty: 6708
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2008-10-23, 22:21   

Polecam serdecznie takie trąbki do ćwiczenia oddechu. My na tym ćwiczymy i jest to najlepsza zabawa Kuby.
Magic Ball
_________________
Magda - mama Karolinki (24lat) i Kubusia z zD (17lat)
 
 
karolina1 
trajkotek


Wiek: 42
Dołączyła: 13 Lut 2007
Posty: 1755
Skąd: wielkopolska
Wysłany: 2008-10-24, 14:32   

Dzięki Madzia już zamówiłam.
_________________
Karolina, mama Nicolki (7l.)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xand created by spleen modified v0.4 by warna fixing Program do sklepu